IQ har fått mye blest om seg i bilpressen. Men i grunn er det ikke så rart, for dette er noe helt nytt, både fra Toyota og ellers i bransjen. En bil på under tre meter som har fire sitteplasser og i tillegg en følelse av eksklusivitet man vanligvis forbinder med langt større biler er ikke hverdagskost.
Vi har allerede testet den rimeligste versjonen som har en 1,0-liters bensinmotor. Nå er det dieselversjonen som står for tur, en 1,4-liter med 90 hester og 190 newtonmeter. Det er mye motor i en så liten og lett bil som dette. Også med dieselmotor holder IQ seg under tonnet.
Kraftig motor
IQ er en spesiell bil å kjøre uansett motor, men med denne kraftige motoren blir det en ekstra spennende kjøreopplevelse. 0-100 går på 10,7 sekunder og toppfarten ligger på 170 kilometer i timen. Dette høres kanskje ikke så voldsomt ut, men i norske hastigheter oppleves denne bilen som meget rask og sprek.
Vi starter i byen for det er her IQ først og fremst er i sitt rette element. 1,4-literen bråker litt i lavere hastigheter, men ikke så mye at det er noe stort problem. Med tanke på bilstørrelsen er ikke motorstøyen påfallende. Dessuten er det lite vibrasjoner å spore her.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger