Liten "mæsje" til liten pris

Mercedes-Benz A-Klasse med Blue Efficiency får en god pris når den kommer til Norge til høsten.

Publisert
Sist oppdatert

Mercedes har produsert mer enn 1,7 millioner A-klasse siden lanseringen i 1997. Som sikkert også mange husker ble oppstarten litt humpete siden bilen viste seg å være litt ustabil uten antiskrens (ESP). ESP er egentlig forkortselsen for ”electronic stability programme”, men i tilfellet med A-klasse ble det døpt om til ”elch survival programme”, som er en blanding av tysk og engelsk og som betyr elgoverlevelsesprogram. Det var den såkalte elgtesten som genererte velteproblemet.

Facelift

Til høsten kommer en modell som heter A 150 Blue Efficiency. Den har fått et redusert Co2-utslipp, men utslippet er fortsatt ikke i tet. Bilen slipper ut 139 gram per kilometer, og med kun 95 hestekrefter er ikke det spesielt bra. 3-dørs BMW 116i slipper ut 139 gram også, men med 122 hestekrefter og 118i slipper ut bare ett gram mer, 140, med hele 143 hestekrefter.

Det som Mercedes fremhver med Blue Efficiency er start/stop-funksjonen. Det betyr at motoren stopper når bilen står stille, for eksempel ved rødt lys, og at den selvsagt starter av seg selv når du skal kjøre videre.

BlueEfficiency

I tillegg til start/stopp har Mercedes-Benz utviklet en spesiell Blue Efficiency-pakke for 3-dørs-utgaven av A-klasse. Den skal ytterligere forbedre motorens effektivitet, karosseriets aerodynamikk, rullemotstanden og vekten.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer