
Bilutstillingen i Frankfurt er svært viktig for europeiske produsenter, og mange bilmodeller er blitt vist første gang på utstillingen. Vi følger med det som slippes av nyheter, og her kommer tre ganske forskjellige biler.
Peugeot 307 WRC
Marcus Grönholm får 34 centimeter mer å bakse med til neste år. 206 WRC pensjoneres, og storebror 307 skal fortsette som en hard konkurrent til Petter Solberg. Overgangen til 307 gjør at Peugeot stiller med nesten like lang bil som Subaru.
Det er 307 CC, en todørs kupe-kabriolet, som er basis for den nye WRC-bilen. WRC-utgaven måler 434 centimeter i lengden, og 177 centimeter i bredden. Bredden er den samme som 206 WRC. Akselavstanden er imidlertid økt med 14 centimeter til 261 centimeter.
Peugeot sier toliteren under panseret yter 300 hestekrefter ved lave 5.250 o/min, og har et dreiemoment på 580 Newtonmeter (Nm) ved 3.500 o/min. En ny femtrinns girkasse er på plass, og kreftene fordeles via tre elektroniske styrte differensialer.
Alfa 166


En skikkelig Alfa-grill er den mest i øyenfallende forandringen på 166, men ifølge importøren skal også interiøret være fornyet. Den store Alfaen dukker opp i Norge på vårparten med oppgraderte versjoner av de motorene som finnes i dag.
Visos fra Ford
Alle europeiske Forder ligner nå på hverandre takket være designkonseptet Ford kaller New Edge. Visos skal være forsmaken på fremtidens designkonsept. Selv om det kanskje ikke er så lett å tolke av bilder hvordan fremtidens Mondeo stasjonsvogn kommer til å se ut, blir det spennende å følge disse linjene frem til første produksjonsmodell.