Fiskeblod på avveie

- Livsfarlig svineri

Blodig fiskevann som renner fra vogntog og skaper glatte veier er blitt et daglig syn langs veien. «Livsfarlig svineri», advarer Statens vegvesen.

GRISERI: Dette er bilder som kontrollørene i Statens vegvesen har tatt av vogntog som lekker blodvann fra fisk. Nå krever de at fiskeindustrien ordner opp. Foto Statens vegvesen
GRISERI: Dette er bilder som kontrollørene i Statens vegvesen har tatt av vogntog som lekker blodvann fra fisk. Nå krever de at fiskeindustrien ordner opp. Foto Statens vegvesen Vis mer
Publisert

Kjetil Wigdel er avdelingsdirektør for Utekontroll i Statens vegvesen. Han går nå hardt ut mot transportører som frakter fisk langs norske veier. Avrenningen fra disse vogntogene skaper både glatte veier og farlige istapper som kan skade andre trafikanter. I tillegg er det uhygienisk, mener han.

- Kontrollørene våre avdekker rennende last fra fisketransporter hver uke. De som blir stoppet får kjøreforbud fram til avrenningen er stanset. Sjåførens løsning på problemet er som oftest å senke temperaturen i kjølerommet. Når avrenningen etter hvert stanser, fortsetter turen. Da økes temperaturen igjen, for fisken skal ikke være fryst, men fersk. Snart renner det fra lasten igjen, sier Wigdel.

Han forteller at hans kontrollører ofte stanser samme transport med rennende last flere ganger på en og samme tur. Problemet er like stort for norske som for utenlandske transportører, ifølge Wigdel.

FARLIG: Avrenning av blodig fiskevann gir farlig glatte veier, samtidig som istapper på flere kilo bak på vogntogene kan løsne og skade andre trafikanter, advarer Kjetil Wigdel, avdelingsdirektør for Utekontroll i Statens vegvesen.
FARLIG: Avrenning av blodig fiskevann gir farlig glatte veier, samtidig som istapper på flere kilo bak på vogntogene kan løsne og skade andre trafikanter, advarer Kjetil Wigdel, avdelingsdirektør for Utekontroll i Statens vegvesen. Vis mer

3600 liter blodvann

- Om vinteren fryser dette vannet til is på veien og det kan danne store istapper i hekken på vogntogene. Om sommeren kan det føre til sleipt og glatt føre som er farlig, spesielt for motorsyklister. Det griser til dekket på fergene og skaper vond lukt på hvileplasser. Ifølge Mattilsynet kan avrenning fra fisketransporter også representere en mulig fare for spredning av fiskesykdommer. Det er rett og slett noe svineri, tordner Wigdel, som også sier litt om størrelsen på problemet:

- Et vogntog lastet med laks er fylt av nesten 900 kasser som hver inneholder 22 kilo laks. I hver kasse er det også mellom tre og fem kilo is. Det meste av isen smelter underveis. Til sammen dreier det seg om mellom 1.800 og 3.600 liter smeltevann per vogntog som havner på veien.

Vogntogene blir stoppet

- Den mest åpenbare og effektive løsningen på problemet er å pakke fisken i kasser det ikke renner vann ut fra. Slike kasser finnes på markedet. De brukes blant annet når fisken fraktes med fly, sier Wigdel.

TETTE KASSER: Fiskeindustrien må investere i tette kasser for fiskefrakt. Det vil løse problemet med avrenning fra vogntogene, mener Statens vegvesen. Foto: Statens vegvesen
TETTE KASSER: Fiskeindustrien må investere i tette kasser for fiskefrakt. Det vil løse problemet med avrenning fra vogntogene, mener Statens vegvesen. Foto: Statens vegvesen Vis mer

Før jul lanserte bransjeorganisasjonen Sjømatbedriftene en bransjestandard for fisketransport i samarbeid med Norges Lastebileier-Forbund.

Her presiseres det blant annet at temperaturen ved lasting og riktig regulering av temperaturen under transport vil få bukt med problemet. Ifølge Statens vegvesen har dette så langt ikke resultert i nevneverdig bedring langs veiene våre. På oppfordring fra bransjen har Statens vegvesen nå startet jobben med å kartlegge hvilke transportører som blir stoppet med rennende last.

Bekymrer også fiskeindustrien

- Avrenning fra vogntog med fisketransport er noe som bekymrer oss, og som vi tar på dypeste alvor. Derfor tok vi også initiativ til å få på plass en bransjestandard, sier Robert Eriksson, administrerende direktør i Sjømatbedriftene.

Han er glad for at Statens Vegvesen holder fanen høyt i denne saken.

JOBBER MED SAKEN: - Vi ser alvorlig på dette og jobber med å få bukt med problemet. Vi tror krav fra myndighetene om en temperatur-logg for vogntogene kan være en løsning, sier Robert Eriksson, administrerende direktør i Sjømatbedriftene. Foto: Sjømatbedriftene
JOBBER MED SAKEN: - Vi ser alvorlig på dette og jobber med å få bukt med problemet. Vi tror krav fra myndighetene om en temperatur-logg for vogntogene kan være en løsning, sier Robert Eriksson, administrerende direktør i Sjømatbedriftene. Foto: Sjømatbedriftene Vis mer

- Man kan alltid påstå at tiltak som iverksettes burde vært bedre. Vi er enige i at man hele tiden må strekke seg for å bli bedre. Så er nok svaret litt mer sammensatt enn bare å peke på tette kasser. Blir fisken liggende i vann vil det gå sterkt ut over kvaliteten og ikke tilfredsstille de krav til matsikkerhet som Mattilsynet har satt.

- Derfor er det utrolig viktig at man i tillegg sørger for at det innføres krav om temperatur-logg. Da kan både myndighetene, transportør, kjøper og selger av fisken har oversikt over at den er transportert med riktig temperatur. Har man riktig temperatur vil man også få bukt med avrenningen, sier Eriksson, og fortsetter:

Myndighetene må kreve

- Vi har klare forventninger til at leverandørindustrien driver frem innovative og konkurransedyktige logistikkløsninger som hindrer avrenning. Dette føler jeg meg trygg på vil skje. Vi har også forventninger til at det blir innført teknologinøytrale myndighetskrav som fremmer løsninger og som sikrer kvaliteten på sjømaten. Dette bør være på plass innen neste år, sier Eriksson.

Statens vegvesen og Wigdel mener at en bransjestandard for fisketransport er en god start, men at den som kom før jul ikke går langt nok. De håper at fiskeribransjen tar ansvar for trafikksikkerheten og miljøet og investerer i tette kasser så raskt som mulig.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer