Kjetil Wigdel er avdelingsdirektør for Utekontroll i Statens vegvesen. Han går nå hardt ut mot transportører som frakter fisk langs norske veier. Avrenningen fra disse vogntogene skaper både glatte veier og farlige istapper som kan skade andre trafikanter. I tillegg er det uhygienisk, mener han.
- Kontrollørene våre avdekker rennende last fra fisketransporter hver uke. De som blir stoppet får kjøreforbud fram til avrenningen er stanset. Sjåførens løsning på problemet er som oftest å senke temperaturen i kjølerommet. Når avrenningen etter hvert stanser, fortsetter turen. Da økes temperaturen igjen, for fisken skal ikke være fryst, men fersk. Snart renner det fra lasten igjen, sier Wigdel.
Han forteller at hans kontrollører ofte stanser samme transport med rennende last flere ganger på en og samme tur. Problemet er like stort for norske som for utenlandske transportører, ifølge Wigdel.
3600 liter blodvann
- Om vinteren fryser dette vannet til is på veien og det kan danne store istapper i hekken på vogntogene. Om sommeren kan det føre til sleipt og glatt føre som er farlig, spesielt for motorsyklister. Det griser til dekket på fergene og skaper vond lukt på hvileplasser. Ifølge Mattilsynet kan avrenning fra fisketransporter også representere en mulig fare for spredning av fiskesykdommer. Det er rett og slett noe svineri, tordner Wigdel, som også sier litt om størrelsen på problemet:
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger