Lotus har en lang tradisjon med kompakte, raske og lette sportsbiler. De har også en tradisjon for navn som begynner på E: Elan, Esprit, Elise, Exige, Elite og Evora.
Det er kanskje litt snodig at det britiske sportsbilmerket velger det tidligere brukte navnet Elite for å benevne en bil som skal symbolisere et vendepunkt i merkets historie.
Men slik blir altså bilen, en virkelig supersportsbil:
Konfigurasjon: 2+2, frontmotor i tilbaketrukket posisjon, lengde på 460 centimeter , bredde på 190 centimeter og høyde på 132 centimeter.
Mye effekt
Motoren blir en V8-motor på fem liter og en ytelse på 620 hestekrefter og 720 newtonmeter. Med andre ord heftige saker og mer, betraktelig mer, enn vi er vant til fra Lotus' side. Det samme gjelder for øvrig vekten: Total masse anslås i spesifikasjonsdokumentet vi har mottatt fra Lotus til 1.650 kilo. Det er fortsatt ikke spesielt tungt i forhold til effekt og typen bil, men altså litt utypisk Lotus allikevel. En ny æra, altså, i så måte.
Svært rask
Med disse tallene virker toppfarten på 315 km/t realistisk mens akselerasjonstallet (mellom 3,5 og 3,7 sekunder fra 0 til 100) virker imponerende tatt i betraktning at bilen leveres med bakhjulsdrift.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger