Toyota har fått mye kritikk for å være lite miljøfokusert og alt for treg med utvikling av elektriske biler. I april overtok Koji Sato jobben som toppsjef i Toyota etter Akio Toyoda og han lover dramatiske endringer.
Nå blir det fullt fokus på å få flere elektriske biler på veien. Bare noen uker etter at han tok over, opprettet Sato BEV Factory, en ny divisjon som bare skal jobbe med utvikling av elektriske biler.
Rekkevidde 100 mil
Sentralt i Toyotas nye elbil-strategi står utvikling av nye batterier. Allerede om tre år lover Toyota at de skal ha på plass et nytt batteri som vil gi elbilene en rekkevidde på 100 mil. Lading av dette batteriet vil også bli betydelig raskere enn i dag. Ladetiden vil være på under 20 minutter fra 10 til 80 prosent. I tillegg blir dette batteriet, som bygger på dagens litium-ion-teknologi, betydelig billigere enn det batteriet som sitter i dagens Toyota bZ4X.
Super-batteri
Ifølge den nye toppsjefen er flere nye batterier med betydelig høyere energitetthet enn dagens batterier under utvikling. Tidsplanen for disse er også klare.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger