Stor endring i antall omkomne myke trafikanter

Lovpriser moderne biler

Siden årtusenskiftet har antallet fotgjengere og syklister drept i trafikken falt drastisk. Ny teknologi får mye av æren.

SJELDNERE: Mange færre personer til fots og sykkel døde i trafikken i 2020, sammenlignet med for eksempel årtusenskifet. Foto: Shutterstock/NTB
SJELDNERE: Mange færre personer til fots og sykkel døde i trafikken i 2020, sammenlignet med for eksempel årtusenskifet. Foto: Shutterstock/NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Mens byfolket må danse seg fram på fortauene for å komme seg unna elsparkesyklene, og helsemyndighetene roper varsku på grunn av det høye antallet skadde i forbindelse med nyvinningen, er det likevel et par ting fotgjengerne kan glade seg over i dag.

Én ting at antallet elsparkesykler nå er redusert kraftig i hovedstaden. Enda bedre er det at antallet myke trafikanter drept i trafikken har falt dramatisk. Bare se her:

Ifølge Statistisk sentralbyrå har nedgangen siden år 2000 vært på hele 70 prosent, fra 62 til 18 drepte. Og i 1992 var risikoen for en fotgjenger å bli drept i trafikken elleve ganger så høy som i dag, skal vi tro tall fra Trygg Trafikk.

Antallet myke trafikanter omkommet i den norske trafikken har dalt markant siden årtusenskiftet. På det verste var det 62 drepte i år 2000, mens det de siste årene har ligget rundt 20 personer årlig. Med myke trafikanter vil her si fotgjengere og syklister (også passasjerer), samt det SSB kategoriserer som akende og lignende. Kilde: SSB.
Antallet myke trafikanter omkommet i den norske trafikken har dalt markant siden årtusenskiftet. På det verste var det 62 drepte i år 2000, mens det de siste årene har ligget rundt 20 personer årlig. Med myke trafikanter vil her si fotgjengere og syklister (også passasjerer), samt det SSB kategoriserer som akende og lignende. Kilde: SSB. Vis mer

- Sammensatt årsak

Dette skjer til tross for at den norske Reisevaneundersøkelsen viser at antall personkilometer til fots og sykkel - ikke overraskende - økte kraftig (+30 %) fra 2013/14 til oppfølgende undersøkelse i 2019. Slik sett skulle man kanskje tro at antallet omkomne også ville øke.

Men det har det slettes ikke gjort. Antallet omkomne myke trafikanter følger samme utvikling som antallet trafikkdrepte totalt, som har gått ned med 72 prosent siden årtusenskiftet.

Steven Hasseldal, som er sjef i utrykningspolitiet (UP), mener årsaken er sammensatt.

- I løpet av 20 år kan vi nok snakke om bedre tilrettelegging for både gående og syklende, sier han til DinSide.

Steven Hasseldal er sjef i Utrykningspolitiet (UP).
Steven Hasseldal er sjef i Utrykningspolitiet (UP). Vis mer

Smartere biler

UP-sjefen peker på generelt bedre teknologi i bilene, hvor for eksempel mange nå har fotgjengervarsling. Og samtidig som de myke trafikantene har blitt flinkere med både refleks- og hjelmbruk, har det blitt flere gang- og sykkelveier og bedre opplysning.

I Transportøkonomisk Institutts (TØI) rapport, «Hva forklarer nedgangen i antall drepte og hardt skadde i trafikken etter 2000?», vises det til økt bruk av sykkelhjelm.

TEST: Elbilen til Honda er inspirert av en 70-talls Honda Civic. Manges tanker går nok også til en tidlig generasjon av bestselgeren Volkswagen Golf eller andre europeiske kombikupeer fra 70/80-tallet. Video/Reorter: Embla Hjort-Larsen. Foto: NTB Vis mer

- Syklister over tolv år som bruker sykkelhjelm har økt fra 31,8 prosent i 2006 til 62,1 prosent i 2018. Rapporten sier også at det har vært færre ulykker med gående eller syklende barn etter 2000. Det hevdes at det kan forklares med at barn trolig ferdes mindre alene i trafikken enn før, sier Steven Hasseldal.

En annen TØI-rapport, «Risiko i trafikken 2017/18», tegner et bilde av store mørketall når det kommer til sykkelulykker, ettersom infrastrukturen for sykling bedres. Da skjer ulykkene oftere uten at motorkjøretøy er involvert. Rapporten antar likevel at det ikke er noen underrapportering i antall drepte på sykkel.

Siri Persheim Kola er kommunikasjonsrådgiver i Trygg Trafikk.
Siri Persheim Kola er kommunikasjonsrådgiver i Trygg Trafikk. Vis mer

- Arbeid over tid

I Trygg Trafikk er de selvfølgelig glade for å se at tallet på omkomne går ned. Kommunikasjonsrådgiver Siri Persheim Kola mener nedgangen kan forklares med et systematisk, budskapsbasert arbeid over tid.

- Ny kjøretøyteknologi har sannsynligvis allerede bidratt, og vil trolig bidra sterkt framover også. Men det vil fortsatt være nødvendig med opplæring, informasjon og bedre tilrettelegging av infrastruktur, sier hun til DinSide.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer