Mercedes EQE

Luksus-elbil for folk flest

Mercedes er på vei mot å bli et rent elbil-merke. På bilutstillingen i München 6. september viser fabrikken frem nye, elektriske E-klasse.

SPORTSLIG SEDAN: Mercedes EQE blir en sportslig utseende sedan, som bygges på den samme plattformen som luksus-elbilen EQS. Foto: Mercedes
SPORTSLIG SEDAN: Mercedes EQE blir en sportslig utseende sedan, som bygges på den samme plattformen som luksus-elbilen EQS. Foto: Mercedes Vis mer
Publisert

Det er ikke mer enn ett og et halvt år siden Mercedes EQC kom i norske butikker som fabrikkens første moderne elbil.

Etter det er både den kompakte SUV-en EQA og flaggskipet EQS lansert. Nå er turen kommer til den elektriske utgaven av den populære E-klassen.

EQE skal vises fram på bilutstillingen i München i begynnelsen av september og kommer i salg over nyttår. Den kommer til å bli en konkurrent til Audis planlagte elektriske A6 og BMWs 5-serie.

Foreløpig er det ikke mye som har lekket ut om tekniske data på bilen, bortsett fra at den skal bygges på den samme plattformen som luksusbilen EQS.

Lik storebror

Snikbildene som fabrikken har publisert av bilen viser at den også får et kupéaktig utseende som likner på storebror.

LUKSUS: Det luksuriøse interiøret likner mye på det vi har sett i storebror EQS. Foto: Mercedes
LUKSUS: Det luksuriøse interiøret likner mye på det vi har sett i storebror EQS. Foto: Mercedes Vis mer

Den kommer muligens også til å dele noen av de tekniske løsningene med EQS. Sistnevnte kan hurtiglades med 200 kW effekt og klarer å fylle på batteriet en rekkevidde på 300 kilometer på 15 minutter. Den kommer med flere batteripakker, der den største gir en rekkevidde på 770 kilometer.

Dersom EQE får noe tilsvarende, kan det betyr et gjennombrudd for elektriske biler i drosjenæringen, der E-klassen med dieselmotor i mange år har vært dominerende.

Rent elbil-merke

Mercedes-eier Daimler har tidligere opplyst at de skal investere rundt 400 milliarder kroner i utviklingen av elektriske biler fram til 2030. Da skal de være klare for et hel-elektrisk bilmarked.

Det er foreløpig for tidlig å si noe om hva EQE vil koste når den kommer til Norge neste år.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer