Det har ligget i kortene noen måneder at Aston Martin arbeider med utviklingen av en elektrisk drevet luksus-GT.
Det var i forbindelse med selve den kinesiske president Xi Jinpings besøk i Storbritannia at den ærverdige britiske sports- og luksusbilprodusenten viste frem dette unike eksemplaret av Aston Martin RapidE, En rimelig spesiell versjon av Rapide - den luksuriøse femdørskombien Aston satte i produksjon i 2010.
Les også: Her er James Bonds Aston Martin, sett i Spectre
Med Formel 1-Williams og kinesisk kapital
RapidE er blitt utviklet i samarbeid med Williams Advanced Engineering, en divisjon av Williams Grand Prix Engineering Limited, mest kjent for sin Formel 1-virksomhet. Den ble presentert som teknologisk trekkplaster i forbindelse med et såkalt kreativt toppmøte der regjeringen stiller ut det ypperste innen britisk teknologi og innovasjon med tanke på å tiltrekke forretningsmuligheter og investeringer.
Les mer her om fornyelsen som er på gang hos Aston Martin.

I den forbindelse kunne Aston Martin-sjefen annonsere et utviklingssamarbeid med en kinesisk partner, ChinaEquity - i denne omgang om en forstudie før prosjektutvikling. Hvis dette lykkes, vil den nye elbilen bli bygget på Aston Martins fabrikk i Gaydon, England og kan komme i salg allerede om et par år.
Vi har allerede kunnet fortelle om Aston Martins elbilplaner i et lengre perspektiv da de tidligere i år viste den første konseptversjonen av en elektrisk luksusbil utviklet som elbil fra scratch - nemlig Aston Martin DBX.
Les her: Aston Martin våger nytenkning med batteridrevet luksusbil

Oppimot 1.000 hester
Ifølge britiske AutoExpress har toppsjefen i Aston Martin, Andy Palmer, fortalt at det er snakk om at den nye elbilen vil få en toppeffekt på opptil 1.000 hestekrefter. Det er dagens V12-motor og den øvrige drivlinjen som skal fjernes og erstattes av batterier, en vekselretter (inverter) og to elektromotorer - en som skal drive forakselen og en til bakhjulene.
Aston Martin RapidE får dermed firehjulsdrift.
Fra småbil til nullutslipp-luksus
Aston mener alvor med dette, og har hatt følere ute en tid angående løsninger for å få ned gjennomsnittsutslippet fra sin produktrekke, noe som vil vise seg mer og mer nødvendig. Forrige forsøk, som nå er avsluttet, var en midlertidig løsning: Det var da de lanserte den nøysomme småbilen Cygnet, basert på Toyota IQ.

Men denne gangen er det altså null utslipp som gjelder og Aston behøver ikke for det å bevege seg ut fra sine tradisjonelle markedssegmenter (bilklasser), snarere tvert imot. Aston-ledelsen mener eldrift passer bra i store luksusbiler, der det ikke er dramatisk med høy vekt og hvor lavt støynivå er spesielt viktig. Rolls-Royce har vært innom samme tankebane, selv om deres elektriske versjon av den gedigne Phantom aldri kom på markedet tross konkrete planer.
Den blir dyr

Og går det som Andy Palmer, Williams og ChinaEquity ønsker, vil vi altså se en Aston Martin-produsert Tesla-konkurrent i overskuelig fremtid - muligens om to til tre år.
Forresten - noen egentlig Tesla-konkurrent blir den nok ikke - prisen beregnes nemlig å ville ligge opp mot to millioner kroner, selv uten avgifter. Heller ikke denne modellen, kanskje bortsett fra hvis det blir neste James Bond-bil, vil kunne redde planeten...