Grunnen til at den mest miljøvenlige Lupoen blir så dyr sammenliknet med en vanlig Lupo er at denne bilen ikke akkurat er som andre biler. Her har Volkswagen brukt materialer som man tidligere kun har funnet i ekstreme sportsbiler og innen romfart. Hør bare; aluminium, magnesium, titan og tynnere glass.
Spare vekt
Årsaken er forståelig nok. For å spare drivstoff må ikke bilen veie mer enn høyst nødvendig, ved å bruke disse materialene har Volkswagen spart inn 18 kilo sammenliknet med en vanlig Lupo.
I denne bilen finner du derfor utstrakt bruk av aluminium. Store deler av understellet er laget av nettopp dette materialet, det er også dører, bagasjelokk, skjermer og panser.
Redusert luftmotstand
Ikke bare vekt er viktig når dråpene skal spares, også luft- og rullemotstand er viktige faktorer. Dekkene i Lupo er av en type som skal gi minimalt med rullemotstand, mens støtfangerne, kanalene, og en så glatt underside som mulig skal sørge for at Lupo glir så uanstrengt som mulig gjennom luften.
Motor med antabus
Drivverket i Lupoen har heller ikke fått være i fred. Den 1,2-liters store dieselmotoren har tre sylindre, turbo, pumpe-dyse, og en ytelse på 61 hester. Mest oppsiktsvekkende er det vel likevel at den stopper når du stopper - starter gjør den automatisk når du igjen tråkker på gasspedalen. På den måten bruker ikke motoren energi når du likevel står stille.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger