Lupo GTI: Minstemann blir gateracer

Vi har Golf GTI og Polo GTI. Nå kommer Volkswagens desidert minste modell i GTI-versjon. Men ikke til Norge.

Publisert

Volkswagenimportøren i Norge, Harald A. Møller, stanset importen av Lupo i fjor. I stedet satser de på den nest minste VW-modellen, Polo. Nettopp derfor vil heller ikke Lupo GTI importeres til våre breddegrader - i alle fall ikke gjennom det offisielle apparatet. Den norske importøren grunngir denne beslutningen med at prisforskjellen til Polo GTI er så liten - men hva med ytelsene da?

Lettvekter

For med samme krefter som i Polo GTI, sier det seg vel selv at den mindre og lettere Lupo vil være kjappere i avtrekkeren. Lupo GTI har blitt utstyrt med lettvekts aluminium til panser, dører og de svulmende hjulbuene. Dette resulterer i at Lupo GTI blir mye lettere enn den ellers ville ha vært - med en egenvekt på 978 kilo.

Raskeste folkevogn GTI

Motoren er altså den samme som sitter i Polo GTI: En 1,6-liters firesylindret motor med 125 hestekrefter. Minstemann Lupo GTI får med denne motoren en akselerasjonshastighet fra 0-100 kilometer i timen på 8,3 sekunder - og skal kunne nå en toppfart på 205 kilometer i timen. Til sammenlikning bruker Polo GTI 8,7 sekunder fra 0-100 km/t, , og Golf GTI 8,5 sekunder.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer