Mer spenning i bilverdenen, det er hva som trengs.
Vi hentyder selvsagt til el-bilene, og da helst mer spennende slike. Vi vet allerede at i løpet av de neste tre årene vil det dukke opp en flom av helt eller delvis strømdrevne biler på markedet, og særlig satser Renault-Nissan-alliansen voldsomt offensivt på å få til masseutbredelse i løpet av overskuelig fremtid.
Motor i hvert hjul
Det vi ser her er imidlertid noe annet, men også en type produkt som nok er nyttig for å "pushe" batteriteknologien, som fortsatt er den store hemskoen, videre fremover. Drivkilden er en elektrisk motor i hvert hjul, noe som gjør både aksler, girkasse, differensialer - og konvensjonelle bremser - overflødige. El-motorer er for øvrig enklere konstruksjoner enn forbrenningsmotorer, og mer energi-effektive. Selv forsynt med strøm fra kullkraftverk vil en moderne el-bil forårsake betydelig mindre utslipp enn en bensin- eller dieselbil og i byen er fravær av lokale utslipp alltid en fordel.
700 hk
Total makseffekt skal ifølge Lightning Motor Company (basert i Peterborough i England),tilsvare hele 700 hestekrefter, noe som gjør akselerasjon fra 0 til 100 på fire sekunder mulig. Toppfarten - her slår noe av el-bilers naturlige begrensninger inn - er begrenset til cirka 210 kilometer i timen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger