Lyst på en BMW i3?

Da må du stille deg i kø, og den er allerede lang.

Køen for å få prøvekjøre denne bilen er lang. 100.000 står på venteliste.  Foto: Fred Magne Skillebæk
Køen for å få prøvekjøre denne bilen er lang. 100.000 står på venteliste. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

BMW er definitivt et merke i endring. Det har de vist med sine X1, 3, 5 og 6-serier. Med disse storselgerne er ikke lenger merket fortrinnsvis en leverandør av bakhjulsdrevne biler, for under halvparten av bilene som nå leveres har drift på bare bakhjulene. Og færre skal det bli når Active Tourer kommer som produksjonsmodell.

BMW i3 på snarvisitt

Men først skal elbilen BMW i3 på markedet, og den har bakhjulsdrift. i3 er riktignok ikke bare en elbil, ettersom den også kan fås med såkalt rekkeviddeforlenger. I Norge ville versjonen med rekkeviddeforlenger blitt klassifisert som hybrid, noe som gjør den altfor dyr. Derfor tas den kiun inn som ren elbil. Populær ser den også ut til å bli, og BMW Norge får dermed hard konkurranse om de første bilene.

–BMW har på verdensbasis over 100.000 interessenter som venter på å få prøvekjøre i3, forteller en av BMWs salgssjefer, Ian Robertson til Automotive News.

Født som elbil

Med en startpris på rundt 250.000 kroner vil bilen havne midt i smørøyet i forhold til det elbilmarkedet ellers har å by på, hvilket i praksis foreløpig betyr bare Nissan Leaf.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer