M5: Fordekt sportsbil

Med 400 hester er BMW´s nye M5 den sterkeste serieproduserte bilen fra Tyskland – bortsett fra Porsche 911 Turbo. Den er ventet å komme til Norge tidlig neste år.

Den nye M5 er noe røffere enn tidligere modeller. Klikk her for større bilde
Den nye M5 er noe røffere enn tidligere modeller. Klikk her for større bilde Vis mer
Publisert

Den første M5, E28-modellen, kom i 1985. Den var den første fordekte sportsbilen som ble introdusert for folket. Siden den gang har flere kommet til, blant annet fra Audi og Mercedes. Dette er biler som ser ordinære ut, men som har nok hestekrefter under panseret til å skremme selv de verste sporstbils fantastene.

M-motor

Under panseret på Den nye M5, E39-modellen, sitter en nyutviklet M-motor. Det er en 5-liters, 8-sylindret motor som yter 400 hestekrefter. Til sammenligning er dette bare 8 hk mindre enn det som er i Porsche 911 Turbo. Maksimalt dreiemoment er brutale 500 Nm. Akselerasjonstiden fra 0-100 er oppgitt til 5,3 sekunder.

6-trinns gearkasse

Gearutvekslingen er manuell. M5 har en utbedret utgave av gearboksen som sitter i M3, som er en 6-trinns gearkasse. Den er utstyrt med en funksjon som lar føreren skifte mellom ”sport” og ”comfort” kjøreegenskaper. En gearkasse med sekvensielt gearskifte for M-motoren er planlagt introdusert i 2001.

Mer aggressiv

Utseendemessig er den nye M5 mye mer aggressiv enn sine forgjengere. Likevel har den noen av de spesielle M-trekkene; hvite side-blinklys, 4 eksos-haler som i M-roadster og Coupè, 18-tommers M-felger og et diskret M-emblem bak. I tillegg har den nye M5 fått luftinntak a`la det M3 har, og M-emblem på fører- og passasjer-døren foran.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.