Kona E kan brenne

Må bytte batteri i 82 000 elbiler

Etter 15 branner forsøkte Hyundai å utbedre batteriene i Kona Electric - uten suksess. Nå har fabrikken bestemt seg for å bytte batterier i 82 000 biler. Kostnad: 7,6 milliarder kroner.

FABRIKKEN BETALER: I Norge er det solgt rundt 10 000 Kona Electric, men om alle må bytte batteri vet ikke importøren ennå. Uansett er det fabrikken som må ta kostnadene. Foto: Markus Pentikainen
FABRIKKEN BETALER: I Norge er det solgt rundt 10 000 Kona Electric, men om alle må bytte batteri vet ikke importøren ennå. Uansett er det fabrikken som må ta kostnadene. Foto: Markus Pentikainen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Flere bilprodusenter har det siste året vært nødt til å kalle tilbake sine elbiler og ladbare hybrider for å sjekke batteriene etter at det har oppstått branner.

En av dem er Hyundai Kona Electric, som har vært inne for kontroll og oppgradering. Nå viser det seg imidlertid at også biler som har vært inne for å bli reparerthar begynt å brenne. Det skjedde i Korea i januar.

Koster 7,6 milliarder

Så langt er det rapportert 15 branner i Hyundais elbiler – de fleste i Korea. Også i Finland er det rapportert om en brann. I Norge skal det så langt ikke har vært noen branner, ifølge den norske importøren.

FLERE BRANNER: Både BMW, Ford og flere andre bilprodusenter har den siste tiden vært nødt til å kalle tilbake elbiler og ladbare hybrider på grunn av fare for brann. Foto: If
FLERE BRANNER: Både BMW, Ford og flere andre bilprodusenter har den siste tiden vært nødt til å kalle tilbake elbiler og ladbare hybrider på grunn av fare for brann. Foto: If Vis mer

Etter at koreanske myndigheter har startet etterforskning av disse brannene, har Hyundai og batterileverandøren LG Chem bestemt seg for å bytte batterier i alle Kona Electric og noen på noen Ioniq-modeller.

De berørte bilene er produsert mellom 2018 og 2020.

Til sammen er det snakk om 82 000 elektriske biler, og kostnaden for utskiftingen av batteriene er beregnet til 900 millioner dollar – tilsvarende 7,6 milliarder norske kroner med dagens kurs.

Ikke lad fullt

Hyundai anbefaler eierne av disse bilene om å lade batteriet til maksimalt 90 prosent, før batteriet er byttet.

IKKE LAD FULLT!: Før batteriet i de aktuelle bilene er byttet, bør ikke eierne lade batteriet helt fullt, sier Hyundai. Foto: Hyundai
IKKE LAD FULLT!: Før batteriet i de aktuelle bilene er byttet, bør ikke eierne lade batteriet helt fullt, sier Hyundai. Foto: Hyundai Vis mer

Hva som er årsaken til at det kan oppstå brann i batteriet, er Hyundai og LG Chem tydeligvis uenige om. Batteriprodusenten mener at Hyundai ikke har fulgt rådene om hvilken teknikk som skal brukes for å hurtiglade. Hyundai har ikke kommentert dette, men undersøkelsene til koreanske myndigheter skal også ha avslørt feil i selve battericellene.

- Vi vet ikke mer ennå

Vi har spurt den norske Hyundai-importøren om hvor mange biler dette gjelder i Norge og når utskiftingen av de aktuelle batteripakkene kan starte. Hyundai Norge har foreløpig ingen ytterligere opplysninger å komme med i saken:

- Vi har ennå ikke fått noen informasjon om dette fra vårt europeiske hovedkontor i Tyskland, og kan ikke si noe mer om dette nå, sier Øyvind Lillestrøm Knudsen, som er PR og informasjonssjef hos den norske importøren.

VET IKKE MER: "Vi har ennå ikke fått informasjon om dette fra fabrikken eller vårt europeiske hovedkontor", kommenterer Hyundai Norge. Foto: Markus Pentikainen
VET IKKE MER: "Vi har ennå ikke fått informasjon om dette fra fabrikken eller vårt europeiske hovedkontor", kommenterer Hyundai Norge. Foto: Markus Pentikainen Vis mer

10 000 biler i Norge

I Norge ble det i 2018, 2019 og 2020 solgt 9 300 Kona Electric gjennom den norske importøren. I tillegg ble det bruktimportert nesten 1 000 biler. Om det skal byttes batteri i alle disse bilene, er fortsatt uklart.

De som har kjøpt biler som er tatt inn til Norge utenfor det offisielle Hyundai-systemet, må ofte sjekke ut slike tilbakekallinger på egen hånd med forhandleren de kjøpte bilen av.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer