Flere bilprodusenter har det siste året vært nødt til å kalle tilbake sine elbiler og ladbare hybrider for å sjekke batteriene etter at det har oppstått branner.
En av dem er Hyundai Kona Electric, som har vært inne for kontroll og oppgradering. Nå viser det seg imidlertid at også biler som har vært inne for å bli reparerthar begynt å brenne. Det skjedde i Korea i januar.
Koster 7,6 milliarder
Så langt er det rapportert 15 branner i Hyundais elbiler – de fleste i Korea. Også i Finland er det rapportert om en brann. I Norge skal det så langt ikke har vært noen branner, ifølge den norske importøren.
Etter at koreanske myndigheter har startet etterforskning av disse brannene, har Hyundai og batterileverandøren LG Chem bestemt seg for å bytte batterier i alle Kona Electric og noen på noen Ioniq-modeller.
De berørte bilene er produsert mellom 2018 og 2020.
Til sammen er det snakk om 82 000 elektriske biler, og kostnaden for utskiftingen av batteriene er beregnet til 900 millioner dollar – tilsvarende 7,6 milliarder norske kroner med dagens kurs.
Ikke lad fullt
Hyundai anbefaler eierne av disse bilene om å lade batteriet til maksimalt 90 prosent, før batteriet er byttet.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger