Konkurransetilsynet setter klare retningslinjer for hvordan prisopplysningen fra tjenesteytere, og deriblant bilverksteder, skal foregå. Disse bestemmelsene har eksistert siden senvinteren 1997. Alle tjenesteytere har en prisopplysningsplikt overfor forbrukeren, men det er ikke alle som har tilpasset seg dette ennå. Konkurransetilsynet oppfordrer imidlertid alle forbrukere til å minne tjenesteyteren om denne plikten, slik at bedriften kan påvirkes til å plassere prisoversikter lett synlig.
Priseksempler
Plikten til å opplyse om prisen på alle varer og tjenester på bilverksteder, gjelder all slags service, reparasjoner eller vedlikeholdsarbeide. Så langt det er mulig skal prisene være lett synlige for deg når du besøker bedriften, enten i form av prisoppslag eller prislister. Nå kan det selvsagt være vanskelig for et verksted å føre en komplett liste over alle slags jobber med alle slags deler for mange hundre bilmodeller. Her er det derfor åpnet for at man kan operere med priseksempler på de vanligste operasjonene.
Skal inkludere alt
Hvis bilen din må undersøkes før man kan fastslå hva det er som er galt og hva det er som må gjøres med den, er det kanskje ikke enkelt å fastsette prisen på tjenesten ut fra andre eksempler. Du kan da be om å få vite hvordan de beregner prisen, kostnadene for måleenheten de benytter, for eksempel dagspris/timespris.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger