Familiefedre og mødre, de snur seg alle etter oss i det vi kommer. Enhver parkeringsplass og ethvert kjøpesenter renner over av lystne blikk. Som en kvinne i vår beste alder er dette ikke direkte uvant. Men denne gangen er det verken vårt vakre åsyn eller fabelaktige stil som får hodene til å vende seg. Det er nemlig ikke vårt blanke blikk de ivrige øynene søker, men doningen vi kommer kjørende i. Få ting tenner kjøpesenterpublikummet like brått som en røslig doning med plass til både barn, bikkje og bagasje, og med nok komfort til at selv herr direktør finner den verdig en plass i garasjen. Vi beveger oss rundt i en Volvo XC90 en julehandlende helg i 2003, og får masse oppmerksomhet.

Damer tester drømmebiler
Hvorfor mener vi så at denne røslige doningen hører hjemme i en testserie med temaet "Damer tester drømmebiler"? For dette er så visst ingen liten snuppete frøkenvogn av typen mange menn antar damer helst vil velge. Det viser i så fall bare hvor sneversynte slike menn er. Jenter kjører nemlig mer enn gjerne store biler, og har sansen både for plass, komfort og motorkraft. Bare ta en tur til bemidlede strøk av enhver storby, og du vil treffe trippelarbeidende damer hvis fremste hjelpemiddel mot tidsklemma er en stor bil. Sannsynligheten taler for at en av de viktigste grunnene til at jenter velger bort store biler til fordel for små, er pris. Vi er jo fornuftige vesener
Likevel har vi tatt en i så måte ufornuftig vending her vi har testkjørt en stor bil som vil redusere vårt økonomiske handlingsrom med rundt 7-800.000 kroner om vi handler nytt. Og likevel (eller nettopp derfor?) liker vi det.