Vinterdekk om sommeren

Mange dødsulykker med piggfrie dekk

Det at mange kjører med piggfrie vinterdekk om sommeren, er farlig og øker sjansen for å havne i dødsulykke, viser studie.

FARLIGE: Mange kjører på slike piggfrie vinterdekk om sommeren. De bremser dårlig og vannplaner tidlig, noe som medfører flere dødsulykker. Foto: Rune Korsvoll
FARLIGE: Mange kjører på slike piggfrie vinterdekk om sommeren. De bremser dårlig og vannplaner tidlig, noe som medfører flere dødsulykker. Foto: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert

Mange gir blaffen i å skifte til sommerdekk på bilen. I motsetning til piggdekk, er det ikke forbudt å kjøre med piggfrie vinterdekk om sommeren.

Derfor er det mange bilister som velger den enkle løsningen. De fortsette sommeren gjennom på vinterdekkene, framfor å sette sommerdekk på bilen.

- Alvorlige ulykker

Nå har Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) i Sverige studert 800 biler, som alle har vært involvert i dødsulykker mellom mai og september de ti siste årene. Konklusjonen er at én av seks biler – litt over 17 prosent – kjørte på vinterdekk.

FARLIG: Dette dekket har rundt to millimeter mønster igjen. Det er over lovkravet på 1,6 millimeter, men likevel farlig dårlig. Video: Rune Korsvoll Vis mer

Forskningsleder Mattias Hjort i VTI er overrasket over resultatet.

– Det er mange flere biler med vinterdekk innblandet i alvorlige ulykker om sommeren, enn det vi kunne forvente, ut i fra hvor mange som kjører på slike dekk, sier han til Vi Bilägare.

MANGE DØDSULYKKER: I én av seks dødsulykker i sommermånedene, hadde bilen vinterdekk, viser en ny studie. Foto: Rune Korsvoll
MANGE DØDSULYKKER: I én av seks dødsulykker i sommermånedene, hadde bilen vinterdekk, viser en ny studie. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Flinkest i nord

Han forklarer at det er vanligst at bilister kjører sommeren gjennom på piggfrie vinterdekk sør i landet. I nord bruker nemlig mange piggdekk om vinteren, og siden disse er ulovlige om sommeren, bytter de fleste til sommerdekk.

VTI-studien sier ikke noe om hvorfor det oppstår flere ulykker, men forklaringen ligger sannsynligvis i at piggfrie vinterdekk ikke er beregnet for kjøring på varme sommerveier.

På sommerføre gir piggfrie vinterdekk både økt bremselengde og større fare for vannplaning.

Det viser også tester som Dinsides samarbeidspartner Test World gjennomførte med brukte piggfrie vinterdekk på sommerføre. Akkurat slike dekk, som mange bruker i stedet for å kjøpe nye sommerdekk.

Så farlig er de

I en vannplaningstest i sving beholdt et nytt Goodyear sommerdekk grepet til 83,1 km/t. Et piggfritt vinterdekk med tre millimeter mønster, mistet alt grepet allerede ved 60,2 km/t.

I bremsetesten fra 80 km/t på våt asfalt stoppet et nytt Continental-dekk på 25,9 meter, mens det slitte vinterdekket brukte 38,3 meter. Bilen med disse dekkene hadde fortsatt en hastighet på over 40 km/t når bilen med sommerdekkene hadde stoppet.

Piggfrie vinterdekk er laget for temperaturer fra null grader og kaldere. Når temperaturen stiger over fem til seks varmegrader, mister de grep og blir glatte.

Etter denne testen var kommentaren fra testsjef Jukka Antilla at «disse dekkene har nesten ikke grep, verken i svinger eller når jeg må bremse. I vanlig trafikk vil de være farlige».

HAR IKKE GREP: «Dette dekket har nesten ikke grep verken i svinger eller når vi må bremse. I vanlig trafikk vil disse dekkene være farlige», sa testsjef Jukka Antilla etter testen med de piggfrie vinterdekkene på våte sommerveier. Foto: Lasse Allard
HAR IKKE GREP: «Dette dekket har nesten ikke grep verken i svinger eller når vi må bremse. I vanlig trafikk vil disse dekkene være farlige», sa testsjef Jukka Antilla etter testen med de piggfrie vinterdekkene på våte sommerveier. Foto: Lasse Allard Vis mer

Gode dekk er viktig!

I Norge lager Statens Vegvesen hvert år en dyptgående rapport om dødsulykkene på veiene våre, hvor de blant annet ser på hvilke årsaker som medvirker til at ulykkene oppstår.

Her er dekk og hjul én av faktorene, men om bilene har kjørt på vinterdekk, er ikke spesifisert.

WINTER IS COMING: Vinteren er ikke sååå langt unna, og slik sjekker du om vinterdekkene er modne for utskiftning. Video: Rune Nesheim Vis mer

Overingeniør Svein Ringen er hovedforfatteren til rapporten.

– Jeg kjenner til den svenske rapporten. I våre undersøkelser konkluderer vi med at slitte eller gamle dekk er en viktig medvirkende årsak til mange dødsulykker, men vi har ingen oversikt over om bilene har kjørt på vinterdekk om sommeren, bekrefter han overfor Dinside.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer