Blant annet har kampanjen "glemt" å anbefale smale dekk og dekk med spesielt lav rullemotstand.
"Save more than fuel"-kampanjen er initiert av den europeiske oljeindustriens interesseorganisasjon Europia i samarbeid med Europa-kommisjonens energikommisær. Kampanjen lanseres i 29 europeiske land og hele 30 millioner brosjyrer vil bli distribuert ved Europas bensinstasjoner.
I Norge administreres kampanjen av Norsk Petroleumsinstitutt, og har fått navnet "Spar mer enn bare drivstoff". Kampanjen består av ti punkter (se hele listen her) som blant annet omhandler kontroll av lufttrykk, fjerning av unødvendig vekt, økonomisk kjøring og jevnlig oljeskift.
Les også: Hvor dyrt kan det bli? Mange aksjonerer nå mot høye drivstoffpriser
Mange hull

Den 11. februar i år publiserte DinSide Motor artikkelen "Slik sparer du penger og miljø". I denne artikkelen presenterte vi våre lesere for 33 drivstoffbesparende tips. Etter å ha sammenlignet vår egen tipsliste med Norsk Petroleumsinstitutts kampanje, viser det seg at sistnevnte har mange hull.
"Glemte" dekk, motorvarmer og strømforbrukere
Blant annet har kampanjen "glemt" å anbefale smale dekk og dekk med spesielt lav rullemotstand. Vi fant heller ingen informasjon om at det lønner seg å være forsiktig med bruken av setevarme, varmetråder, kupévifte og andre strømforbrukere.
Råd vedrørerende bruk av motorvarmer, skibokser, parkering (skygge om sommeren, sol om vinteren) og valg av kjørerute glimrer også med sitt fravær. Kampanjen nevner heller ikke at forbruket for de fleste personbilers vedkommende synker til null hvis føreren slipper gasspedalen i nedoverbakker.
Les også: Nå kan du hjelpe oss å kutte drivstoffprisene - se hvordan
Felleseuropeisk prosjekt
- Dette er et felleseuropeisk prosjekt og tipsene er utarbeidet av Europia, vår europeiske paraplyorganisasjon.
Det sier Inger-Lise M. Nøstvik, generalsekretær i Norsk Petroleumsinstitutt, som antar at det europeiske perspektivet er årsaken til at blant annet motorvarmer-problematikken er utelatt.
- Vi ville aldri kunne ha laget en uttømmende liste uansett. Vårt mål med denne kampanjen har vært å lage en liste som ikke virker uoverstigelig og som vi alle greit kan forholde oss til, sier Nøstvik.