Mange ryker her

Tilhenger dårlig sikret last og for tung bagasje i elbiler, er vanlige årsaker til at biler som stoppes får kjøreforbud eller bot.

TUNG OG FARLIG: Mange av bilene kontrollører fra Statens vegvesen stoppet på veien i fjor, hadde lastet for tungt. Det kan bli mer enn bremser og hjuloppheng er beregnet for. Foto: Statens vegvesen
TUNG OG FARLIG: Mange av bilene kontrollører fra Statens vegvesen stoppet på veien i fjor, hadde lastet for tungt. Det kan bli mer enn bremser og hjuloppheng er beregnet for. Foto: Statens vegvesen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I 2023 stoppet kontrollørene fra Statens vegvesen nesten 47 000 biler langs veien. Over 23 000 av disse fikk mangellapp eller gebyr. Av disse igjen fikk hele 7640 forbud mot å kjøre videre og 852 ble anmeldt for grove feil og mangler. Med andre ord har halvparten av de bilistene kontrollørene stopper, et eller annet de må svare for som ikke er i orden. Treffsikkerheten med å plukket ut problem-biler er med andre ord svært god.

- Når så mange av de vi stopper får en reaksjon, viser det hvor målrettet kontrollene våre er. Å luke ut så mange som mulig av bilene som ikke bør være på veien er målet vårt. Vi konsentrerer oss om dem som har feil eller mangler. Dette gjør at de som har alt i orden får kjøre videre uten å bli stoppet, sier avdelingsdirektør for utekontroll i Statens vegvesen, Kjetil Mansåker Wigdel.

ELBIL-PROBLEM: Et problem for elbiler er at de er tunge i utgangspunktet og dermed får lav nyttelast. Mange klarer ikke en helt vanlig vinterferie-tur med familie og bagasje uten å ryke på vekta. Foto: NAF
ELBIL-PROBLEM: Et problem for elbiler er at de er tunge i utgangspunktet og dermed får lav nyttelast. Mange klarer ikke en helt vanlig vinterferie-tur med familie og bagasje uten å ryke på vekta. Foto: NAF Vis mer

Elbiler laster for tungt

De feilene som oftest går igjen er at bilen eller tilhengeren er lastet for tungt. I tillegg er det mange som ikke sikrer lasten forsvarlig. Kontrollørene finner også mange biler som har feil på lysene og som kjører med dekk som har for dårlig mønster.

Overvekt kan være en utfordring, ikke minst for elektriske biler, ifølge Statens vegvesen. De er tunge i utgangspunktet, noe som betyr at de ikke kan ha mye last.

DinSide sjekket for ei tid tilbake nyttelasten til de 20 mest solgte elbilene i 2023. Det var mange som ikke klarte fire personer, ski og annet utstyr som vanligvis skal med på en påskeferie uten å bryte vektgrensen.

Tesla Model 3 har for eksempel en nyttelast 343 kilo og VW ID.4 370 kilo. Med fire voksne i bilen er maks-lasten nesten nådd før bagasje lastes inn.

LUKER UT FARLIGE: - Vi luker ut de bilene som ikke bør være på veien. Over 7 600 av de bilene vi stoppet i fjor fikk kjøreforbud og over 800 ble anmeldt for farlige feil, sier avdelingsdirektør Kjetil Mansåker Wigdel i Statens vegvesen. Foto: Statens vegvesen
LUKER UT FARLIGE: - Vi luker ut de bilene som ikke bør være på veien. Over 7 600 av de bilene vi stoppet i fjor fikk kjøreforbud og over 800 ble anmeldt for farlige feil, sier avdelingsdirektør Kjetil Mansåker Wigdel i Statens vegvesen. Foto: Statens vegvesen Vis mer

Ryker på tilhenger

- Det er viktig å huske at både bilen og tilhengeren har en maksimal tillatt vekt som ikke må overskrides. Derfor er det lurt å sjekke vognkortet og førerkortet for å se om du lovlig kan kjøre den tilhengeren du har bak. Det er dessuten viktig at du sikrer lasten godt, slik at den ikke løsner og faller av i fart. Akkurat dette er det mange som ryker på i våre kontroller, sier Wigdel.

Han oppfordrer deg også til å sjekke lysene på bilen og tilhengeren nå i vintermørket. De fleste moderne biler har LED-lys som ikke avgir varme. Det betyr at snø og is som legger seg på lyktene ikke smelter. Det kan oppstå farlige situasjoner, spesielt med bilene bakfra, som ikke oppdager deg før det er for seint.