Hittil i år har 75.415 personer forsøkt seg på teoriprøven til førerkortet for bil. 41 prosent, det vil si 31.296 personer, har fått «ikke bestått». Og det er de eldre som gjør det dårligst.
I aldersgruppene 15-18 og 19-22 år, klarer henholdsvis 73 og 56 prosent prøven på første forsøk. Blant de mellom 41 og 50 år som skal ta lappen, er det bare 34 prosent som klarer teoriprøven på første forsøk.

Møter uforberedt
- Veldig mange av de som tar teorien har ikke forberedt seg godt nok og må prøve flere ganger før de består. Hvis du stryker på teoriprøven, må du vente to uker før du kan ta den på nytt, sier fungerende avdelingsdirektør Jan Erik Myhr i Statens vegvesen.

Norges verste rundkjøring
Han forteller at dette ikke bare er et problem for den som skal ta førerkortet, men at det også skaper lange køer i systemet.
Skaper unødvendige køer
- Hadde flere forberedt seg og bestått på første forsøk, hadde vi ikke hatt kø for å ta teoriprøven. Våre ansatte jobber både kveldstid og helg for å møte etterspørselen etter at vi holdt stengt tidligere i år på grunn av koronaen. Da er det utrolig synd at så mange kandidater møter uforberedt, sier Myhr, og legger til:
- Det holder ikke å bare ta noen tester på nett og tro at det er nok til å bestå prøven.

Klarer ikke disse
Karsten Nikolaisen, som jobber med teoriprøver hver dag i Statens vegvesen, har plukket ut tre spørsmål som bør være relativt enkle å klare for oss som har kjørt bil noen år, men som en god del stryker på til teoriprøven første gang de forsøker seg.
- Vår oppfatning er at teoriprøven gjør jobben med å skille ut de som har kunnskap. Det kan se ut som om det er de voksne som forbereder seg dårligst til prøven, når vi ser på andelen bestått i de forskjellige aldersgruppene, sier Nikolaisen.

Dette er riktige svar
Han forteller at Statens vegvesen i begynnelsen av september skal ta i bruk det nyutviklede teoriprøve-systemet. Det betyr ikke at teoriprøver skal gjennomføres på annen måte enn før, hverken vanskeligere eller lettere. Derimot skal en mer moderne layout gjøre oppgavene langt mer tydelige og forståelige for kandidatene.
Og apropos svaret på de tre spørsmålene: Nummer ett med soneskiltet; A) Gangfart. Nummer to med skiltet på motorveien; D) Jeg må forvente fletting med trafikk fra sideveien. Nummer tre med krysset i byen; C) Jeg har vikeplikt for møtende trafikk som skal til venstre.
