Noe av det mest fullendte innen kategorien rendyrkede sportsbiler heter Marcos TSO GT. Eller tenk deg en VW Polo med V8-motor og 400 hester. Nei, forresten - Poloen ville veie mer enn TSO GT, og dermed være tregere!
Klassisk britisk motorsport
I 1959 startet racerkjøreren Jem Marsh og nå avdøde Frank Costin firmaet Marcos (MArsh- COStin) for å bygge fullblods racerbiler for konkurranse- men også gatebruk. Racing-legenden Sir Jackie Stewart vant for første gang med en Gullwing coupe samme år. Kjennere av det erkebritiske merket, som til en viss grad har utviklet seg i skyggen av storprodusenten TVR, vil huske modeller som Mantis, Mantara og Mantaray fra 80 og 90-tallet. TSO er en automobil skulptur til ære for merkets historie, designet av tidligere TVR-mann Damian McTaggart. Men den er mer enn det.
Det er i forbindelse med Clipsal 500, V8-mesterskapets race i Adelaide og Australias store begivenhet innen motorsport, at GT-versjonen av Marcos TSO nå er lansert. TSO ble presentert på den internasjonale bilutstillingen i Birmingham i fjor som gateversjon av racerbilen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger