Maserati med mer kubikk

Også italienske sportsbilprodusenter er nødt til å forholde seg til stadig strengere avgasskrav, ikke minst i USA. Amerikanske utslippskrav er blant årsakene til at Maserati har utviklet en ny motor.

Publisert
Sist oppdatert

Dagens Maserati-motor, den som er å finne under panseret i 3200 GT, har et slagvolum på 3,2 liter. Likevel leverer motoren respektable 370 hestekrefter. Forklaringen er å finne i turboladerne og ladeluftkjølerne, som presser store mengder kald luft inn i de åtte sylindrene.

390 hestekrefter

Den nye Maserati-motoren får ikke hjelp av eksosdrevne turbiner. Til gjengjeld får den nye motoren 4,2 liter slagvolum. Dermed klarer motoren å produsere 390 hestekrefter uten bistand fra turboer. Samtidig har Maserati oppnådd å redusere de miljøskadelige utslippene.

Nytt navn: Coupé

Men det er ikke bare motoren som blir skiftet ut. Maserati har også gjort enkelte utseendemessige forandringer på 3200 GT, som nå bytter navn til "Coupé". Blant annet er de tøffe luftinntakene på panseret fjernet og de spesielle baklysene skiftet ut med en mer ordinær type. Med andre ord - Maserati Coupé er ikke like oppsiktsvekkende som sin forgjenger (se bilder av både 3200 GT og Coupé i fotoalbumet). Vi vet ikke hvorfor Maserati har valgt å gjøre bilen kjedeligere, men regner med at endringene blant annet er gjort for å tilfredsstille amerikanske kunder.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer