Kia Sorento har akkurat kommet i ny versjon, foreløpig bare som diesel. I mars kommer den ladbare hybriden. Bilene er så å si identiske, men den ladbare er litt sprekere, tar 1000 kg mindre på kroken, har noen få cm høyere gulv i midtraden og mister noen liter fra det allerede lille rommet under bagasjerommet.
Sorento er ellers ny fra innerst til ytterst, inkludert den helt nye 2,2 liters dieselen og 8-trinns girkassa. Utseendet er typisk høyt og tøft og litt amerikansk.

Det er lett å tenke en litt nedskalert Ford Explorer, særlig når den leveres ut i tilnærmet Ford-blå metallic. I USA får du Black Pack med sorte felger og alle cromedetaljer i blank sort, Det gjør den mye mer bøllete.
Utseendet skremmer ingen, men er tradisjonelt og ikke sjokkerende nytt. Designen skjuler godt at dette er en sjuseter der forholdsvis voksne kan sitte på alle tre seterader.
Diesel-versjonen har 20 tommere som standard.

Full pakke
Kia er kjent for mye utstyr, og her overleverer de på en rekke artige funksjoner man kanskje ikke bruker så mye, men også noen skikkelig bra. Selvfølgeligheter som varme i ratt, kjøling i stjert, 360-kamera, er på plass.
Men du kan også kjøre og rygge bilen med fjernkontrollen. Riktignok svinger den ikke, så du må ha plassert den i riktig retning, men løsningen er enkel i bruk.

Den har fått kameravisning av blindsonevarsel på instrumentpanelet, i tillegg til store ordinære speiler. Og selv om flere og flere biler har fått aktive system for å unngå kollisjon med trafikk bakfra og fra siden når du rygger, har vi aldri opplevd å bli advart like heftig som her.

Her kommer varsel opp på instrumentpanelet, lydvarsel og vibrering på rattet. Man er ikke i tvil om hva som er i ferd med å skje.
Mye piping
Akkurat varsling er Kia kanskje litt for flinke til. Jeg tror det er umulig å komme av gårde i denne bilen uten at det piper. Og det pipes for alt og litt for ofte. Her burde man lært litt av tyskerne.

Midt oppi orgien av utstyr, med induksjonslading og elektriske stoler, må man faktisk koble til ladekabelen for å bruke Apple Carplay og Android Auto. Det blir litt gammeldags i en såpass teknikkspekket bil. OG du vil bruke det, for brukersnittet til Apple Carplay er mye bedre enn Kias eget. Spesielt for telefon og navigasjon.
Knapper
Kia-kunder vil kjenne seg godt igjen inni. Funksjonene er de samme og det samme gjelder mengden knapper. I dag føles det kanskje hakket for mye og enkelte funksjoner kunne med fordel ha vært forenklet.

Men det skal samtidig sies at knapper føles ofte enklere og mer trafikksikkert enn mange av berøringsløsningene, gjerne på skjerm, som brukes av de fleste andre i dag.
Plassen har vi så vidt vært inne på. Jeg er 189 cm og får plass på alle seterader dersom man deler litt på plassen i midtsetet. Takhøyden kan bli sparsom i de to siste radene for de aller største, Jeg hadde ikke problemer.
Midtsetene utløses elektromagnetisk og adkomst bakerst skjer raskt. Setene går tilbake i tidligere innstilt posisjon. En mye smartere løsninger enn saktegående elstoler, mener vi. Midtsetepassasjeren på høyre side har til og med mulighet til å justere passasjersetet foran.
Alle rader har egne klimasoner, koppeholdere og USB-lademuligheter. Midtsetet har varme i de to ytterste setene. Det er hele fem Isofix-fester her, men ingen i passasjersetet foran.
I dieselutgaven kan bagasjeromstildekkeren lagres under gulvet i bagasjerommet. Veldig kjekt når den brukes med alle seter.
Gulvet blir forholdsvis flatt og tett med alle seter nede. I det heletatt er bilen smart og gjennomtenkt.
Akkurat passe
Den splitter nye dieselen med 202 hk og 440 Nm gjør jobben helt ok. Dette er ikke noen direkte spreking, men den har fartsresurser nok. Girkassa girer ikke ned i utide, og lar motoren heller bruke dreiemomentet, selv under mellomakselerasjoner.
Det kler bilen godt, for den forholdsvis vage styringen inviterer ikke til sylskarp kurvetaking i høye hastigheter.
Det kunne vært ofret noe mer tid på støtdemperne. På vanlig landevei funker oppsettet bra, men den takler skarpe dumper og grusveier dårligere enn forventet. Den sene returdempingen gjør at hjulene blir gående å slå og i verste fall gi dårligere grep.

Motoren er tverrstilt og trekker alltid med forhjulene. Bakhjulene kobles trinnløst inn etter behov. Ved pådrag langs veien kobles de inn overraskende ofte, og bidrar umerkelig bilens stabilitet.
Det er derimot ikke laget for entusiastene, slik blant andre VW og Skoda gjør med sine Haldex-systemer. Forsøk på lek svares med markant understyring, men systemet er bra til fremkommelighet.
Testresultat
Kia Sorento 2,2 CRDi
Praktiske løsninger, mye utstyr, god plass, kul look 4x4, bakkeklaring
Tørst, henger etter på infotainment, ikke rafinert ekstrautstyr, stiv pris.
Riktig priset
Sorento har alle nødvendige sikkerhetssystemene, og i Norge får du bare Exslusive som har full pakke med utstyr. Da savner du lite. Dieselen koster deg 830.000 kroner.
Da er du midt i landskapet til teknikkbomba Audi e-tron med flere, og i dette selskapet faller den dessverre gjennom på de fleste områder.
Kia Sorento 2,2 CRDi 4WD
Motor: | R4, 24v, turbo |
Slagvolum: | 2.151 ccm |
Drivlinje: | 8-trinns dobbeltclutch 4x4 |
Effekt - o/min : | 202 hk / 3800 |
Dreiemoment - o/min: | 440/ 1750.2750 |
0-100 km/t: | 9,2 sek |
Toppfart: | 202 km/t |
Forbruk WLTP: | 0,68 l/mil |
CO2-utslipp WLTP: | 178 g/km |
Tankvolum: | 67 liter |
L/B/H: | 487191/170 cm |
Akselavstand: | 281 cm |
Bagasjerom: | 187/616-821/2100 liter |
Egenvekt: | 1.819 kg |
Tilhengervekt: | 2.500 kg |
Pris fra kr.: | 834.900 |
Pris testbil kr.: | 861.690 |
Men trenger du plass, rekkevidde og tilhengervekt, konkurrerer den med avgiftsbelakte biler. Da er den ok priset.
Den ladbare versjonen vi trolig bli drøyt 100.000 kroner billigere, og blir sannsynligvis den mest interessante modellen for oss her i Norge.
Kia Sorento er en av kandidatene til Årets bil. Gå inn og stem på den bilen du vil skal vinne folkets favoritt. Vi slutter avstemningen førstkommende mandag.