Mazda 3 1.6

En trivelig bil å kjøre, Mazda 3 generasjon 2. Fortsatt sporty nok, men mer stabil enn forgjengeren.

Veldesignet interiør; forbedret kvalitetsfølelse Foto: Knut Moberg
Veldesignet interiør; forbedret kvalitetsfølelse Foto: Knut Moberg Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Mazda har lange tradisjoner i kompaktklassen. Før dagens Mazda 3 har biler som Mazda 1000, Mazda 818 og Mazda 323 gjennom årene konkurrert i denne kategorien mot Ford Escort- senere Focus, VW Golf, Opel Kadett - senere Astra, Peugeot 309, 306, 307, 308 - samt Toyota Corolla og lignende biler i det marketing-avdelingene kaller C-segmentet.

Mer personlighet

Med unntak av 323F-versjonene var ingen av disse bilene spesielt markante i designen og Mazda fikk et image som temmelig kjedelige biler. Med første Mazda 3 ble bilen preget av mer personlighet og dette ble forsterket med lanseringen av Mazda 3 generasjon 2, som vi kjørte første gang i april i fjor.

Innstegsmotorisering

Utgaven vi har testet her har en klassiker av en motor under panseret, nemlig en 1,6-liter med 105 hestekrefter - naturlig nok i den versjonen som passer best for Norge, det vil si femdørs-kombien. (Bilen er også tilgjengelig som sedan). Den koster fra 221.000 for en bil med det nødvendige utstyret - testbilen med øverste utstyrsnivå Advance Plus kommer på 246.000. (Utstyrsnivåene Go og Advance er de rimeligere alternativene, tilgjengelige med grunnmotoriseringene 1.6 bensin og 1.6 diesel). Alle har det som i dag er viktigst av sikkerhetsutstyr.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.