Teknisk sett er det likevel ingen tvil om at Mazda har gjort en grundig jobb. Motoren har fire sylindre (1998 ccm) med fire ventiler pr. sylinder. Boring og slaglengde er lik (86 x 86 mm). Fra 2 liters slagvolum henter dermed Mazda ut 100 hk(74 kW). Det er et lavere effektuttak enn hva for eksempel Audi henter ut av sin 1,9-liters Tdi med 110 hk.
Til gjengjeld byr Mazda-motoren på et imponerende dreiemoment - hele 220 Nm er tilgjengelig i et turtallsområde fra 1.800 til 3.000 o/min. Det er langt høyere enn de fleste konkurrentene kan stille opp med. Et høyt dreiemoment bidrar til å gjøre kjøringen avslappende, og ikke minst bidrar det til et lavt drivstoff-forbruk. Etter den nye EU-standarden er Mazda 626 2.0 Di testet til å ha et forbruk på 0,52 l/mil ved kombinert kjøring (landevei 0,45 l/mil/by 0,64 l/mil)
Luftige strømmer
Diesel er tyngre og krever høyere trykk for å forbrenne enn bensin. Derfor er det viktig at dieselen "dusjes" inn i lufthvirvler under høyt trykk for å få til en så komplett forbrenning som mulig. Høy utnyttelse av diselen gir økt effekt, høyere dreiemoment og lavere forbruk og utslipp.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger