Mazda med ny familiefrakter

Etter fem år på markedet er det allerede tid for utskiftning av en av markedets beste fleksibiler.

Foto: Mazda
Foto: Mazda Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Pressemeldingen fra Hiroshima forteller oss ikke så veldig mye om nykommeren, annet enn at det er den første Mazda-modellen som fullt ut benytter det nye Nagare-designspråket som ble antydet både med Mazda 6, Mazda 2 og Mazda 3.

Flyt

Nagare betyr "flyt" på japansk og henspiller på de flytende linjene. Legg merke til "bølgen" langs siden på bilen.

Fortsatt fleksibel

Nye Mazda 5 vil, som forgjengeren, prioritere plass- og fleksibilitetshensyn og skyvedøren bak er på plass, likeledes syv-seter-løsningen med muligheten for å konvertere midtsetet på annen rad til lagringsrom, (en løsning Mazda kaller Karakuri). Bilen entrer markedet hvor sterke konkurrenter som Toyota Verso, Citroën Grand C4 Picasso, Peugeot 5008, nye Renault Grand Scénic og den aldrende VW Touran idag kjemper om kundenes gunst mens vi venter på syvseteren fra Ford, Grand C-Max, senere i år.

Lavere utslipp

Miljøhensyn krever selvsagt en ny innsats med hver nye modell og Mazda annonserer en reduksjon på cirka 15% av CO2-utslipp fra 2.0-bensinmotoren, som vil få i-stop-løsning (motoren stopper når bilen stopper og starter når den settes i gir igjen). En 1,8-liters bensinmotor blir også tilgjengelig. Vi regner med at dieseltilbudet vil bli opprettholdt, men Mazda nevner det ikke i denne omgang.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer