Mazda har nærmest blitt annerledesmerket, uansett hvem man sammenligner med. Den lille fabrikanten er en av få som har svært lite samarbeid med andre.

Vist i Tokyo for to år siden
De har en helt egen motorfilosofi med høykomprimerte bensinmotorer, delvis uten tenning.
De var dessuten sent ute med turbo, har beholdt store motorer og droppet bensingjerrige dobbeltclutchautomater.
Bilprodusenten er også den eneste i verden som virkelig har vært tro med det lille og kjøreglade roadster-konseptet (MX-5) og når de først kommer med en elbil, har den kort rekkevidde.

Og nå hevder det amerikanske nettstedet Car and Driver at Mazda kommer til å endre fullstendig kurs på mellomklassebilen Mazda 6.

Vi har testet Mazda 6 med firehjulsdrift
De ønsker seg opp i premium og bytter fra tverrstilt firesylindret motor og forhjulstrekk (finnes også med firehjulsdrift) til rekkesekser og bakhjulsdrift.
Det har lenge vært kjent at Mazda har utviklet en rekkesekser med den nye Skyactiv-X teknikken, som svært enkelt deler filosofien mellom en bensin og dieselmotor for å senke forbruket.
Den har en svært høy kompresjon og skaper detonasjon av drivstoffet ved hjelp av kompresjon, på samme måte som en dieselmotor. Man har allikevel tennplugger for å sikre best mulig virkningsgrad i alle situasjoner.

Motoren vil jobbe sammen med et 48 volts mildhybridsystem og det er ventet en effekt på rundt 350 hester.
Mazda har frem til nå hatt en forsiktig tilnærming til elektrifisering og det er ingen opplysninger som gir signaler om en ren elektrisk versjon eller ladbar hybrid i planene for nye Mazda 6.

Vi vet lite om utseendet på bilen, men Mazda har vært ekstremt opptatt av sporty design det siste tiåret, noe vi ser på alle deres modeller for øyeblikket. I flere tilfeller, går det på bekostning av plass i baksetet og i bagasjerommet.

Ingen har gjort dette før
Med tanke på den kompromissløse designen som har rullet ut fra Mazda de siste årene, bør det ikke overraske noen om den nye 6 blir sterkt basert på det svært linjelekre konseptet Vision Coupe.
Konsepet på bildene ble vist på bilmessa i Tokyo for to år siden, sammen med konseptet av Mazda 3. Selv det så drøyt ut da, men bilen er ikke veldig ulik den vi ser på veien i dag.

Vision Coupe har en tydelig bakhjulstrukket design, med overdrevent stor avstand mellom forhjul og fordør og looken skriker om at man ønsker seg opp i premium-segmentet.
Spillet mellom konkave og konvekse flater skal gjøre at lysrefleksjonene flytter seg kontinuerlig under bevegelse og gir en dynamisk visuell opplevelse.
