seks sylindre og bakhjulstrekk

Mazda mot strømmen

Ønsker seg opp i luksussegmentet.

REKKESEKS OG BAKHJULSTREKK: Mens man må langt opp i modellrekkene hos luksusmerkene i dag for å finne sekssylindrede motorer, planlegger Mazda å tilby den nye mellomklassemodellen 6 med nettopp dette. Bildet er av konseptbilen Vision coupe, som vi forventer at nye 6 vil låne mange designelementer fra. Foto: Mazda
REKKESEKS OG BAKHJULSTREKK: Mens man må langt opp i modellrekkene hos luksusmerkene i dag for å finne sekssylindrede motorer, planlegger Mazda å tilby den nye mellomklassemodellen 6 med nettopp dette. Bildet er av konseptbilen Vision coupe, som vi forventer at nye 6 vil låne mange designelementer fra. Foto: Mazda Vis mer
Publisert

Mazda har nærmest blitt annerledesmerket, uansett hvem man sammenligner med. Den lille fabrikanten er en av få som har svært lite samarbeid med andre.

De har en helt egen motorfilosofi med høykomprimerte bensinmotorer, delvis uten tenning.

De var dessuten sent ute med turbo, har beholdt store motorer og droppet bensingjerrige dobbeltclutchautomater.

Bilprodusenten er også den eneste i verden som virkelig har vært tro med det lille og kjøreglade roadster-konseptet (MX-5) og når de først kommer med en elbil, har den kort rekkevidde.

Og nå hevder det amerikanske nettstedet Car and Driver at Mazda kommer til å endre fullstendig kurs på mellomklassebilen Mazda 6.

De ønsker seg opp i premium og bytter fra tverrstilt firesylindret motor og forhjulstrekk (finnes også med firehjulsdrift) til rekkesekser og bakhjulsdrift.

Det har lenge vært kjent at Mazda har utviklet en rekkesekser med den nye Skyactiv-X teknikken, som svært enkelt deler filosofien mellom en bensin og dieselmotor for å senke forbruket.

Den har en svært høy kompresjon og skaper detonasjon av drivstoffet ved hjelp av kompresjon, på samme måte som en dieselmotor. Man har allikevel tennplugger for å sikre best mulig virkningsgrad i alle situasjoner.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer