Så vidt vi kjenner til, ruller det bare en eneste Mazda MPV på norske skilter nå. Mazda-importør Kolberg Motors vurderte rett og slett bilen til å bli for dyr for det norske marked, hovedsakelig på grunn av en motor med stort slagvolum (3.0 liter/155 hk), og manglende mulighet til å bygge om bilen til en kombibil.
Det forhindret likevel ikke markedsdirektøren hos den norske Mazdaimportøren fra å sikre seg et eksemplar av arten.
Friskt design
Nå hjelper det litt på prisbildet at Mazdas nye MPV - riktignok i konsepts form - har en 2,5-liters motor, men effekten fra den nye motoren er sannsynligvis høyere enn fra den gamle, og vi tviler derfor på at Mazdas MPV kommer til å bli importert til Norge.
For vi er ikke særlig i tvil om at designet gir signaler om hvordan den nye bilen kommer til å se ut, ikke minst på grunn av at den gamle modellen nå er så gammel at den var moden for utskiftning for flere år siden.
Av praktiske detaljer bør det spesielt nevnes at bakre seterad kunne felles ned i gulvet - man slapp med andre ord å ta ut noen seter - slik at bagasjerommet ble helt flatt. Baksetene kunne i tillegg vippes rundt, slik at man kunne sitte i bagasjeromsåpningen på baksetets seterygg...
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger