Mazda MX5 superlight concept heter denne bilen, som skal vises på bilutstillingen i Frankfurt som åpner sine dører for publikum den 17. september.
Lettere moroklump
Da vi prøvekjørte tredje generasjon MX5 for første gang i november 2005 ble det understreket at den kompakte toseters roadsteren - som for øvrig er svært morsom å kjøre og gir sportsbilopplevelse selv i Norge i lovlige hastigheter - var blitt lettere enn sin forgjenger. Mazda har fulgt opp denne strategien med den påfølgende Mazda 6 og nylig lanserte Mazda 3.
Ingen frontrute
Mazda ønsker tydeligvis å understreke at dette med kontinuerlig vektreduksjon er noe de tar - og kommer til å fortsette å ta - på alvor. Derfor denne Mazda MX5 Superlight som presenteres som showbil og som er lett gjenkjennelig på sitt fravær av frontrute; her skal visstnok den lille "vindspretten" foran førerplassen sammen med den spesielle aerodynamiske utformingen bakover, være tilstrekkelige.
Nyttig showbil
Riktignok presiserer Mazda at dette er et konsept i betydningen en ren showbil, men den har tjent til - ved siden av å markere MX5/Miatas 20-årsjubileum - å jobbe videre med teknikker som skal kunne videre redusere bilers vekt og dermed spare miljøet.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger