Mazda RX-8, som ble internasjonalt introdusert i 2003 og som kom til Norge i 2004, er en unik bil.
For det første er bilen utrustet med en wankel-motor. Ingen annen produsent lager serieproduserte biler med rotasjonsmotor, som denne motortypen også kalles. For det andre er RX-8 noe så sjeldent som en fireseters sportsbil med fire dører. Og for det tredje er bakdørene av den bakhengslede typen.
Og i 2003 var verden åpenbart klar for en bil med særpreg. RX-8 har i løpet av sine snart fem år vunnet en lang rekke priser og utmerkelser, deriblant "Årets sportsbil" i USA og "Årets bil" i Australia, Japan og Storbritannia.
192 og 231 hestekrefter
Mazda understreker at bilens hjerte - Wankel-motoren - ikke er rørt i sammenheng med ansiktsløftningen. Det betyr at vi her i landet fortsatt vil snakke om to versjoner av RX-8. Grunnutgaven tilbyr 192 hestekrefter ved 7.000 omdreininger og 220 Nm ved 5.000 og skal klare 0 til 100 på 7,2 sekunder. Topputgaven kan skilte med 231 hestekrefter ved 8.200 o/min og 211 Nm ved 5.500 omdreininger og gjør unna samme øvelse på 6,4 sekunder. I USA selges bilen for øvrig i en 215-hestersversjon med automatgirkasse. Du finner mer informasjon om wankel-motoren i denne artikkelen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger