Mazda RX-8: Prisene klare

I oktober lander Mazdas nye stolthet, RX-8 på norsk jord. Men den wankel-motoriserte juvelen blir ingen billig bil.

Publisert
Sist oppdatert

Da vi omtalte Mazda RX-8 i januar i år, var det fortsatt usikkert om fremtidige kunder ville slippe unna med å betale volumavgift for RX-8-motorens reelle størrelse, eller om avgiften ville bli beregnet på grunnlag av EUs typegodkjenningsnorm.

Hvis norske avgiftsmyndigheter hadde tatt utgangspunkt i wankelmotorens egentlige slagvolum, 1.308 kubikkcentimeter (ccm), ville nemlig slagvolumavgiften begrenset seg til rundt 15.000 kroner. Dessverre for alle sportsbilentusiaster, viser det seg nå at norske myndigheter har bestemt seg for å følge EU-normen, noe som betyr at RX-8-kunder må betale slagvolumavgift for 2.616 ccm. Dermed øker summen til drøye 80.000 kroner.

Forvirrende effekttall

Det er ikke bare avgiftsberegningen som forvirrer når det gjelder Mazda RX-8. Da vi omtalte bilen i januar, fortalte vi at RX-8-motoren ville yte 250 hestekrefter. Siden har vi kikket på de svenske Mazda-sidene, der det fremgår at bilen vil få 240 hestekrefter. På de internasjonale Mazda-sidene hevdes det at RX-8 vil komme i to versjoner, en 210-hester og en 250-hesters versjon.

460.000 kroner

Den norske importøren kan imidlertid fortelle at den "norske" RX-8 vil komme i to effektvarianter, en med 192 og en annen med 231 hestekrefter. Førstnevnte skal koste 460.000 kroner, noe som gjør den litt billigere enn Audi TT (180 hk) og BMW 325Ci Coupé (192 hk). Likevel, 460.000 kroner er ikke spesielt billig. For eksempel får du en Mercedes-Benz C 230 Kompressor Sportkupé (192 hk) for snaue 414.000 kroner og en Toyota Celica T-Sport (192 hk) for 405.000 kroner.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer