MX-5 er en interessant bil. Rent teknisk er den bygget som enn fullblods sportsbil, med bakhjulsdrift, frontmotor og lavt tyngdepunkt. Men i motsetning til mange langt dyrere biler, er det ikke lagt alt for mye vekt på luksusfølelse. I tillegg er bilen liten og lett. Dermed klarer man seg med forholdsvis små motorer. Resultatet blir at også prisene kan holdes på et lavt nivå.
Alene
Tidligere hadde MX-5 konkurrenter som Toyota MR2 og MG TF. Nå er disse lagt ned og MX-5 er det eneste alternativet igjen for deg som ønsker skikkelig sportsbil uten å bruke alt for mye penger.
Dagens MX-5 kom i 2005 og det er dermed ikke overraskende at man nå velger å gjennomføre en midtlivsoppdatering. Noen radikale endringer er det imidlertid ikke snakk om. Mest synlig er endringene i den omarbeidede fronten, men også hekken er annerledes. Innvendig har man byttet instrumenter og en del materialer for bedre kvalitetsfølelse.
To motorer
To motorer er tilgjengelige og fortsatt dreier det seg om en 1,8-liter og en 2,0-liter med henholdsvis 126 og 160 hestekrefter. Den største er noe omarbeidet, for å tilby et brede turtallsregister. I tillegg er den manuelle seksstrinnskassen ny. Viktigere er det kanskje at en sekssteget automatisk girkasse nå også er tilgjengelig i kombinasjon med den største motoren.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger