De har stått parkert utenfor verdens børser, i eksklusive oppkjørseler og omtrent på hvert gatehjørne i Nord-Norge. Mercedes G-klasse har vært elsket av børsmeglere, og hatet av soldater i førstegangstjeneste.
En antikvert legokloss
I 19 år har G-klasse vært i produksjon, og det er ikke vanskelig å se. Selv om designet har blitt endret noe siden bilen ble lansert første gang, er det litt vågalt å beskrive designet som moderne. Dette, og naturligvis introduksjonen av M-klasse har ført til at den evige G måtte dø. Problemet er bare at av de to er det G-klassen som er terrengbilen.
V8 diesel
Giften i sprøyta som skulle sørge for at G-klassen trakk sitt siste åndedrag i 2001, skal derfor byttes ut med et veksthormon. Det er grunn til å tro at G-klasse vil bli gjenfødt med understell fra Mercedes ML 430. Karosseriet vil nok også likne litt på M-klasse, men være langt barskere. Bensinmotorene vil spenne fra en 3,2-liters V6 med 218 hester, kjent fra M-klasse, til større V8ere. Dieselmotorer, som skal bruke Common-rail teknologi, vil også tilbys. Minstemann vil ha fem sylindre og et slagvolum på 2,7 liter, størst blir en 4-liters V8 med 238 hester.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger