MC-nyhet: Bimota SB8K

Bimota SB8K er en homologiseringsmodell, slik at sykkelen kan brukes i Superbike. Gateversjonen blir derfor produsert i 150 eksemplarer i henhold til Superbike-reglene.

Publisert

Dette blir Bimotas desidert mest påkostede modell. Her er det gjort en rekke forbedringer både for å oppnå bedre aerodynamikk og bedre ytelser fra den velkjente V-twin motoren fra Suzuki TL 1000 R.

Konstruksjon

Svingarmen har fått justerbar innfesting. Høyden på innfestingspunktet kan da forandres slik at du oppnår større muligheter for perfekt geometri og god støtdemping.

I motsetning til tidligere er radiatoren nå hel og ikke tredelt. Den er formet som en "V" med et stort parti i bunn og to smale partier på hver side oppover langs kåpesidene. Dette gjør at sykkelen blir en del smalere enn tidligere og aerodynamikken blir bedre.

På eksisterende SB8 modeller er luftinntaket på hver side av lykten, i toppkåpen, hvor luften blir ført gjennom grove rør gjennom tanken og ned i luftboksen. På SB8K er luftinntaket på innsiden av kåpen rett under lykten, et på hver side. Denne konstruksjonen har gitt rom for større luftboks som igjen skal gi bedre ytelser.

Siden tanken ikke lenger har gjennomføringer for luft har tankvolumet blitt litt større. Seteenheten er ny og høyere slik at aerodynamikken med liggende fører skal bli mer optimal.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer