MC-nyhetene 2001: KTM LC8 Adventure - Skogens konge

KTM debuterer med V-twin i en skikkelig friskus av en offroader. Designet er sprekt og fremtidsrettet og Adventure har et suverent forhold mellom vekt og effekt.

Publisert

Ryktene om at KTM skulle dukke opp med en V-twin har versert en god stund. Nå var imidlertid tiden inne og teppet ble først trukket av en ultrakompakt V-twin- motor og deretter ble en superstilig offroader avduket.

Journalistene sto i flokk og ble overhodet ikke skuffet. KTM LC8 Adventure skal være en ny type touring enduro-sykkel som både egner seg offroadkjøring og lange turer på alle typer vei. Sykkelen får en forholdsvis høy vekt, men motoren blir sprek og bør kunne tilfredstille de fleste.

Effekt og ytelser

Motoren er noe av det mest interessante med denne sykkelen. Den er, i følge KTM, den letteste og mest kompakte V-twin i denne størrelsen, som noen gang er bygget. I Adventure har den 942 kubikkcentmeter og den yter 102 hestekrefter ved 8.000 omdreininger. Vi snakker her om en firetaktsmotor med 75 graders sylindervinkel. Dreiemomentet kommer også opp på svært hyggelig nivå. 97 Nm ved 6.000 omdreininger er tallene som er oppgitt. Denne sykkelen vil lett klare over 200 kilometer i timen. Ganske friskt spør du oss. Du finner også doble overliggende kamaksler, væskekjøling og sekstrinns girkasse.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer