MC-nyhetene 2001: Mer aggressiv Honda CBR 600 F

CBR 600 F har vært på markedet siden 1987, og har siden den gang blitt en av verdens mest populære motorsykler. Ulempen med CBR har vært det triste utseendet. CBR 600 F har rett og slett vært den kjedeligste gutten i klassen.

Publisert

Men dette har Honda nå gjort noe med. For 2001-utgaven av CBR 600 F ser ut som om den er ti år nyere enn sin dagens utgave. Fronten er helt ny, og CBR har i likhet med Kawasaki ZX-6R, Suzuki GSX-R 600 og Yamaha YZF R6 fått to frontlykter. Dermed er det bare Triumph TT 600 som fortsatt kun har en frontlykt. De to lyktene har et felles beskyttelsesglass, som på midten deles av vindskjermens V-formede forlengelse.

Sammen med de to store luftinntakene, er lyktene med på å gi sykkelen et langt mer aggressivt utseende. I tillegg har forskjermen blitt større, noe som har minsket avstanden mellom skjermen og luftinntakene. Resultatet er et mer kompakt uttrykk.

Elektronisk innsprøytning

CBR fikk ny motor i 1999, og Honda har valgt å beholde den væskekjølte rekkefireren med to overliggende kamaksler og fire ventiler per sylinder. Men Honda har nå forlatt forgasserne til fordel for elektronisk innsprøytning. Dermed er ikke lenger Triumph TT 600 den eneste i 600-klassen med elektronisk innsprøytning. Innsprøytningen er hentet fra storebror CBR 900 RR, og skal ifølge Honda medvirke til raskere gassrespons.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer