MC-nyhetene 2001: Mest kraft og turbo

Hittil er det Kawasaki ZX-12 R som har hatt flest hestekrefter i motorsykkel-verdenen med sine 178. Det blekner fullstendig i forhold til Münch Mammut med 260. Prisen blir dessverre astronomisk og produksjonen begrenset.

Publisert

Münch Motorrad Technik GmbH hadde Intermot-messens grommeste sykkel. Den ser rett og slett skremmende ut. Og det er med god margin at dette er en av de råeste syklene som noen gang har vært produsert i flere enn et eksemplar.

Cosworth-teknologi

Utgangspunktet for den djevelske motoren er en to-liters blokk med Cosworth-topp, hvor Münch Motorrad Technik har utviklet de resterende delene. Turbo og ladeluftkjøler er på plass og det ekstreme maskineriet yter hele 260 hester ved 5.750 omdreininger. Dreiemomentet ligger også i det øvre sjiktet i motorsykkelsammenheng – 295 newtonmeter.

Dette resulterer selvfølgelig i skikkelig fart, og siden du vil få en forholdsvis oppreist kjøreposisjon, og at vindskjermingen ikke er av det bedre, er toppfarten elektronisk begrenset til 250 kilometer i timen.

Tekniske detaljer

Sykkelen har opp-nedgaffel fra Øhlins foran og åtte-stemplete bremsekalipere. Baksvingen styres av to dempere som er montert i lengderetningen under motoren. Lyddemperen er plassert under salen. Kjedet befinner seg i en lukket kasse som også er et oljebad. Alle deksler og tank er laget av karbonfiber.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer