MC-nyhetene 2001: Rå design fra MZ

MZ har en lang og vanskelig historie bak seg. Men nå skjer det spennende ting hos Tysklands eldste motorsykkelprodusent.

Publisert

Historien om MZ går helt tilbake til 1907, da dansken Jørgen Skafte Rasmussen begynte å utvikle motorsykler i den lille byen Zschopau i keiserriket Tyskland. Den første motorsykkelen, en 150-kubikker, ble lansert under navnet DKW i 1922. Produksjonen gikk for full maskin helt til den annen verdenskrig.

Men da de østlige delene av Tyskland ble okkupert av Sovjetunionen i 1945, ble det satt et foreløpig punktum for motorsykkeleventyret i Zschopau. Russerne demonterte hele fabrikken og snart ble Zschopau en del av Øst-Tyskland.

Over to millioner sykler

11 år senere, i 1956, ble det imidlertid blåst liv i motorsykkelproduksjonen igjen, og en ny fabrikk så dagens lys. Den nye fabrikken fikk navnet Motorradwerk Zschopau, forkortet MZ. I løpet av de neste 30 årene produserte fabrikken mer enn to millioner motorsykler.

Men i 1989 hendte det store ting i Europa igjen. Berlin-muren falt og i 1990 ble de to tyske statene gjenforent. Dermed forsvant den statlige subsidieringen MZ hadde nytt godt av. Møtet med markedsøkonomien ble mer enn MZ klarte å takle og i 1991 ble driften stanset igjen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer