MC-TEST: Kawasaki ZX-6R

Draget fra 11.000 til 14.500 omdreininger er så rått at det er vanskelig å tro at du faktisk bare har 600 kubikkcentimeter mellom bena. Kawasaki ZX-6R er et håndfast bevis på kubikk ikke er alt i motorsyklenes verden.

Publisert

For ved hjelp av doble overliggende kamaksler, 16 ventiler, høy kompresjon og Mikuni forgassere, har Kawasaki klart å lure 111 hestekrefter ut av den lille motoren. Det betyr en litereffekt på imponerende 185 hestekrefter.

Krever turtall

Du kan imidlertid ikke regne med å få effekten servert på gullfat. Bunndraget er nemlig ikke noe å skryte av, ZX-6R krever turtall for å trives. Men hvis du gir litt hjelp med din høyrehånd, så skjer det ting. Ved 7.000 omdreininger begynner motoren å kose seg, og ved 11.000 er det bare å holde seg fast. Først ved 14.500 omdreininger er det på tide å gire, og hvis du er rask, klarer du å komme i gang med neste gir ved 12.500 omdreininger, der de 111 hestekreftene ligger. Denne øvelsen er imidlertid ikke egnet for norske fartsgrenser, ved maks turtall bryter du samtlige norske fartsgrenser allerede i førstegir. ZX-6R fortjener derfor en tur på lukket bane eller til Tyskland.

Lettkjørt

Men til tross for de enorme kreftene og den sportslige konstruksjonen - du trenger ikke være roadracing-proff for å kunne glede deg over en ZX-6R. Sykkelen er lettkjørt og samarbeidsvillig og den presise og lettsjaltede girkassen er en nytelse. Du sitter relativt lavt i salen og knærne sitter som støpt rundt tanken. Salen er imidlertid såpass hard at de fleste vil føle stort behov for å hvile stumpen etter tre-fire timers kjøring. Dessuten er ikke forkanten av tanken spesielt godt tilpasset mannlig utrustning.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer