MC-TEST: Triumph Sprint RS

Sprint RS er et av bevisene for at det fortsatt er futt i den tradisjonsrike, britiske motorsykkelprodusenten Triumph. Hvis du trodde utviklingen hos Triumph stanset opp på 50-tallet, må du tro om igjen.

Publisert

For hvis du er ute etter en sporty touringsykkel i enlitersklassen, er Triumph Sprint RS absolutt et alternativ å kikke nærmere på. Samtidig som sykkelen utstråler britisk eleganse og klasse, har den hentet inspirasjon fra moderne japansk motorsykkel-design.

Spesiell front

Fronten er særpreget og gir plass til to store, ovale frontlykter og et mindre parkeringslys. Elegant. Triumph har valgt å utstyre Sprint RS med halvkåpe, noe som gjør den kraftige og svartlakkerte aluboks-rammen lett synlig. Den høye og smakfulle tanken rommer 21 liter bensin. Totalt måler sykkelen 212 centimeter og salhøyden er relativt normal, drøye 80 centimeter.

Særegenheter

Før du starter opp en Sprint RS er det et par ting du bør vite. For det første må du sette girvelgeren i fri. For det andre må du holde inn clutchen. Ellers nekter motoren starte. Og for det tredje; ikke bruk gass! Motoren er nemlig utstyrt med elektronisk innsprøytning, og klarer utmerket å skaffe bensinen den trenger uten din hjelp. Hvis du gir gass, risikerer du å drukne motoren.

Skuffende girkasse

Er du opptatt av mc og motor, vil du garantert fryde deg over lyden fra den tresylindrede motoren i Sprint RS. Den dype tomgangsbrumlingen går over i mandig bulder hvis du gir den litt gass. Det første du vil legge merke til når du tar en Sprint RS ut på luftetur, er det kraftige bunndraget. Allerede ved 3.500 omdreininger har du kraft, noe som gjør at du slipper å gire ustanselig. Og det skal du være glad for. For girkassen er sykkelens absolutt største svakhet. Det er tungt og slitsomt å skifte gir, og hvis du drar andregiret helt ut, risikerer du å få store problemer med å legge inn tredjegiret. Sammenlignet med moderne japanske girkasser, er dette altfor dårlig.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer