I undersøkelsen inngår 22 uykker med tung sykkel i Vestfold i 1998-sesongen. Og ulykkene hadde en klar sammenheng med sjåførens erfaring og kompetanse. Av de 22 ulykkesfuglene hadde nemlig 14 av syklistene mindre enn et halvt års erfaring på den sykkelen de kjørte. 13 av syklene var av "R"-type (Racing-sykkel for gatebruk), og 11 av syklene var lånt eller leid.
I 2 av ulykkestilfellene kunne feilen relateres direkte til feil ved sykkelens sidestøtte, og ingen av ulykkene kunne tilskrives direkte feil ved veien eller vemerking/skilting.
I en pressemelding fra Vegdirektoratet, sier direktoratet Richard Muskaug at hovedinntrykket er at det er et misforhold mellom adferd og kompetanse og at det på bakgrunn av dette kan være naturlig å revurdere føreropplæringen og vurdere krav til etterutdanning. I tillegg føyer han til;-- Utleie av motorsykler og ønskelighet av racingsykler bør også vurderes.
Utopi!
En slik problemstilling blir effektivt avvist av NMCU -- Norsk Motorcykkel Union -- som utopisk. Politisk talsmann Morten Hansen i NMCU peker blant annet på at det i Vestfold-ulykkene var flere sykler som var stjålet, og at R-utgavene i den sammenheng er de mest populære tyveriobjektene. Og leier man sykkel, skal man gjerne ha det grommeste jernet som er få lånt -- selv om erfaringen muligens mangler.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger