Med eksos som varme

Det blir stadig kaldere i bilene våre, takket være mer effektive motorer. Derfor har Fords datterselskap, Visteon, utviklet et system som utnytter varmen fra eksosen til oppvarming.

Med eksos som varme
Publisert

I dagens biler er det motorens kjølevann som sørger for at vi får det levelig bak rattet når kvikksølvet skjelver av kulde. Men det tar tid før motorens kjølevann oppnår driftstemperatur, og mens kjølevannet gradvis varmes opp fryser du.

Hva det amerikanske selskapet Visteon har gjort er å lede eksosen gjennom den samme varmeveksleren som kjølevannet går gjennom - og resultatet er oppløftende.

Stor forskjell

I forsøkene har Visteon brukt en bil med en moderne og effektiv dieselmotor med direkte innsprøytning. Temperaturen i kupeen ved start var minus 18 grader. Etter femten minutter hadde bilen med det konvensjonelle varmeapparatet oppnådd pluss fire grader i kupeen, mens bilen som utnyttet varmen fra eksosen hadde en innetemperatur på langt mer behagelige 21 grader.

Flere fordeler

Men det er ikke bare føreren og passasjerene som vil nyte godt av den varme eksosens bidrag, for når eksosen filtreres gjennom varmeveksleren er den også med på å varme opp bilens kjølevann. Dermed oppnår motoren raskere riktig arbeidstemperatur og både slitasje, bensinforbruk og utslipp reduseres.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.