Med motoren i hjulet

Michelin viser et bokstavelig talt utrolig hjul, med integrert motor og fjæring og demping.

Med motoren i hjulet
Publisert
Sist oppdatert

Hvem har sagt at motoren må være under panseret? Michelin, normalt kjent som dekkprodusent, er i alle fall uenige. Nå har de utviklet noe så rart som et multifunksjonshjul. Inne i felgen finner du både en el-motor, et elektronisk fjæringssystem og bremser.

Riktignok er ikke Michelin de første som har syslet med denne tanken, men nå virker det som man har kommet et godt skritt videre.

Firehjulsdrift, bokstavelig talt

Michelins Active Wheel sørger for å drive elektriske kjøretøy ene og alene, uten at bilen har noen andre motorer enn dem i hjulene. Michelin ser for seg at man kan bruke både to og fire hjul som drivkilder, avhengig av hvor mye kraft man trenger. Begrepet hjuldrift får med dette en ny betydning.

Hver el-motor yter drøyt 40 hestekrefter hver, slik at ytelsene bør bli gode dersom man bruker fire av dem. Batteripakken må imidlertid integreres i kjøretøyet og vil naturligvis avgjøre bilens rekkevidde.

Tung, men lett

Med så mange komponenter presset inn i et enkelt hjul, vil det bli tungt. I følge nettstedet Treehugger veier hvert enkelt hjul hele 43 kilo. Dette er også trolig grunnen til at man har valgt å gå for et integrert fjæringssystem, for å unngå problemene med høy uavfjæret vekt. Resultatet er, i følge samme kilde, at den uavfjærede vekten er omtrent som på en vanlig småbil.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer