Med Peugeot 5008 på langtur

Vi anbefalte den etter vår første test og etter å ha satt den på langtur-prøve, er vi fortsatt overbevist.

VELKOMMEN INN: Ja, her er det romslig, og tre personer får hvert sitt sete på annen seterad. Bak der igjen er det plass til ytterligere to om nødvendig - men det blir mer nødseter eller transport av barn til trening etc. Som i alle konkurrentene med syv seter. Foto: Knut Moberg
VELKOMMEN INN: Ja, her er det romslig, og tre personer får hvert sitt sete på annen seterad. Bak der igjen er det plass til ytterligere to om nødvendig - men det blir mer nødseter eller transport av barn til trening etc. Som i alle konkurrentene med syv seter. Foto: Knut Moberg Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Turen gikk til Bretagne, nesten så langt vest i fastlands-Frankrike man kan komme. For å komme til Trégastel, der ute på den værharde kysten med de fantastiske steinformasjonene i rosa granitt og de vide, lange sandstrendene omkranset av forblåst vegetasjon, "jukset" vi riktignok litt. Vi tok båten fra Oslo til Kiel før første motorvei-etappe.

Variert reiserute

Total kjørelengde ble likevel cirka 3.600 kilometer, inkludert en liten Bretagne-rundtur fra Trégastel via Beg Meil på sørkysten til Concarneau og derfra via Brest tilbake til Trégastel. Kjøringen foregikk for en stor del på motorvei, men også på til dels pittoreske landeveier og småveier, samt en del kjøring i trange bygater, der 5008 med sine relativt kompakte dimensjoner i forhold til den sjenerøse innvendige plassen faktisk greier seg overraskende bra.

Finfin langtursbil

Bilen greide seg for øvrig bra på alle måter og bekreftet det gode inntrykket vi hadde av den fra før. Kjøremessig og komfortmessig er det en nærmest ideell bil for lange ferieturer og den kompakte motoren på 1,6 liter klarer brasene uansett forhold. Å holde følge med trafikken på Autobahn er heller ikke noe problem. Bilen var forøvrig lastet for en ti dagers ferietur for fire (en femtemann ville også fint ha fått plass), og slukte det nødvendige og mer til uten at det var nødvendig å hindre utsikten bakover, ei heller da en anselig mengde innkjøp kom i tillegg til den opprinnelige bagasjen på hjemveien.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer