Det er en hetisk tankevirksomhet rundt omkring hos de fleste bilprodusenter om dagen. Grunnen er at utslippskravene bare blir hardere og hardere; innen år 2008 skal for eksempel utslippet av C02 (gassen som fører til drivhuseffekten) ligge under 140 gram per kilometer. Sammenliknet med 1995 er det en reduksjon på 25 prosent....
Derfor er det lett å skjønne at de fleste bilprodusenter legger hodene i bløt for å finne på nye og revolusjonerende løsninger.
Hybrid - to motorer
Når Renault presenterer sin Megane Scenic med hybriddrift er det for å greie å tilfredsstille avgasskravet som blir innført fra år 2008. Hybrid betyr egentlig krysning, og i bilverdenen forståes det med at en hybridbil både har en konvensjonell bensinmotor og en elektromotor.
Fordelen med hybriddrift er at du kan bruke den elektriske motoren i byen, og skru over på bensindrift såsnart bygrensene er passert og den slagne landevei ligger foran deg. På den måten kan man kjøre uten utslipp i byen, samtidig som man bruker bensinmotoren når den er på sitt mest effektive.
Derfor forbruker Megane Scenic med hybriddrift 20 prosent mindre bensin enn en tilsvarende Scenic. Utslippet av klimagassen CO2 går også ned med 20 prosent.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger