Mellomklasse-biler

Publisert
Sist oppdatert
Subaru Forester: 20 av 20 poeng
Subaru Forester: 20 av 20 poeng Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]


NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) er en institusjon som hører inn under det amerikanske samferdsels-departementet. NHTSA innledet sitt kollisjonstest-program i 1978. Testprogrammet går under navnet NCAP (New Car Assessment Program) og har som formål å teste kollisjonssikkerheten på biler som selges i USA.

NHTSA NCAP kjøper testbilene i ordinære bilforretninger, i motsetning til Euro NCAP, som mottar sine testbiler fra produsentene. NHTSA NCAP er i den forstand enda mer uavhengige enn Euro NCAP.

NHTSA gjennomfører to tester, en front- og en sidekollisjonstest. Bilene i tabellen under er testet i perioden 2002 til 2004.

Mellomklassen
 ModellFront
fører
Front
pass.
Side
foran
Side
bak
Totalt
1Subaru Forester555520
       
2Honda Accord554519
       
3Lexus IS300445518
 MB C-klasse445518
 Subaru Legacy stv.454518
 Volkswagen Passat554418
 Volvo S60445518
       
8Audi A4445417
 BMW 3-serie453517
 Mazda 6553417
 Mitsubishi Galant445417
 Nissan Maxima544417
       
13Chrysler Sebring553316
 Hyundai Sonata444416
 Jaguar X-type444416
 Subaru Legacy453416
       
17Toyota Camry444315
       


Frontkollisjonstesten

Mercedes-Benz C-klasse: 18 av 20 poeng
Mercedes-Benz C-klasse: 18 av 20 poeng Vis mer


Frontkollisjonstesten foretas ved at hele bilens front kjøres inn i en fast barriere i 56 kilometer i timen. Den amerikanske frontkollisjonstesten skiller seg dermed fra Euro NCAPs test. Euro NCAP kjører 40 prosent av bilens front inn i en deformerbar barriere - en såkalt offset-crash. Euro NCAP holder også høyere hastighet - 64 kilometer i timen.

NHTSA NCAP gir bilen poeng etter hvor godt den beskytter henholdsvis føreren og forsetepassasjeren mot alvorlige personskader. Alvorlige personskader er skader som krever umiddelbar innleggelse på sykehus og som kan være livstruende. Bilene får poeng (stjerner) etter følgende system:

  • 5 poeng: Mindre enn 10 prosent sjanse for alvorlige personskader
  • 4 poeng: 11-20 prosent sjanse for alvorlige personskader
  • 3 poeng: 21-35 prosent sjanse for alvorlige personskader
  • 2 poeng: 36-45 prosent sjanse for alvorlige personskader
  • 1 poeng: Mer enn 46 prosent sjanse for alvorlige personskader
  • Sidekollisjonstesten

    NHTSA NCAP har utført sidekollisjonstester siden 1997. Denne testen foregår ved at en 1.367 kilo tung rambukk kjøres inn i bilens side i 62 kilometer i timen (Euro NCAP: 50 km/t).

    Bilen gis poeng etter hvor godt den beskytter henholdsvis forsete- og baksetepassasjerene mot alvorlige personskader. Alvorlige personskader er skader som krever umiddelbar innleggelse på sykehus og som kan være livstruende. Bilene får poeng (stjerner) etter samme system som for frontkollisjonstesten.

    Sammenlagt-resultater

    For å gi bedre oversikt, har vi lagt sammen alle resultatene. Dette gjøres ikke av NHTSA NCAP. Sammenlagt-resultatene er basert på hvordan bilen gjorde det i både front- og sidekollisjonstestene. Maksimal oppnåelig poengsum er 20 poeng (stjerner).

    Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer