Andre generasjon Peugeot 508 ser snart dagens lys, og kommer i likhet med den eksisterende modellen både som sedan og stasjonsvogn.
Historisk sett har denne bilklassen vært svært populær, men i Norge har den mistet grepet til fordel for SUV-ene. Kan nye 508 SW endre på dette?
Det gjenstår å se, selv om 508 SW er noe av det frekkeste vi har sett i en ellers dørgende kjedelig bilklasse. Sedanutgaven er allerede vist, og vi utfører den første testen i midten av juni. Stasjonsvognen kommer til landet i løpet av januar, noe senere enn sedanen.

Ladbar hybrid
Under panseret vil det bli to nye bensinmotorer tilgjengelig, på 180 eller 225 hestekrefter. Det blir også tre dieselversjoner på 130, 160, eller 180 sterke dieselgamper.
I slutten av neste år kommer også en ladbar hybrid.

Slik blir 508 sedan
Denne vil få en 110 hesters elmotor koblet rett på girkassa, som vil jobbe i tospann med en bensinturbo. Den ladbare hybriden vil dessuten ha en elektrisk rekkevidde etter den nye WLTP-testen på 5 mil. Dette gir den akkurat den rekkevidden den trenger for å dra mest mulig nytte av avgiftsrabatten for ladbare hybrider.
Hvorvidt den ladbare versjonen ender opp med firehjulsdrift, slik andre biler fra selskapet får, er foreløpig ikke kjent.
Mer sportslig
Designen er utvilsomt i den mer sportslige retningen, noe Peugeot også fremhever ved å fortelle at bilen med sin høyde på 1,42 meter er hele 6 centimeter lavere enn forgjengeren
Lengden er strukket til 4,78 meter, som er tre centimeter lenger enn sedanen. Dette er nok til å gi bilen et bagasjerom på 530 liter under bagasjeromstrekket, når dette er trukket for.
Peugeot understreker også det sportslige ved å ha gitt bilen rammeløse vinduer på sidene.

Lastet med utstyr
Noe må de friste med når de lanserer en ny bil. Det vet da også Peugeot godt. Derfor har de stappet bilen full av både nyttige og noen mindre nyttige gadgets. Her får du blant annet et infrarødt nattkamera, som fanger opp bevegelser på 200 meters avstand, adaptiv fartsholder, parkeringsassistent, LED frontlys som følger svingene, aktiv filskiftvarsling, og adaptivt baklys.

Peugeot har funnet opp kruttet på nytt
Peugeot har også videreført i-cockpit til nye 508, noe som betyr at instrumentene er synlige over rattet. Dette takket være et lite ratt, som igjen gjør at du slipper store bevegelser for at noe skal skje. Det krever litt tilvenning, men føles godt ganske raskt.
Det øvrige interiøret oser av PSA-gruppens nye holdning til hvordan et interiør skal se ut, og det er vanskelig å ikke la seg imponere.
Hvor interessant bilen blir i markedet får vi først vite når prisene blir klare. Bilen skal første gang vises for publikum på bilmessen i Paris i oktober.
