For ett år siden sprakk en av de største skandaleboblene bilverdenen kanskje noen har sett. Det ble skrevet tusenvis av artikler verden over, også her i Norge.
I Norge tilbakekalte Volkswagen totalt 147.139 biler, hvorav 77.580 av disse var personbiler etter at det ble avdekket juks og urimelige utslippstall.
I USA har berørte kunder fått gavekort til på til sammen tusen dollar, i tillegg til fri veiassistanse i tre år. I Europa har det vært andre løsninger.
- I de europeiske landene er det fullt fokus på de tekniske løsninger som skal utbedre feilen med EA 189-dieselmotorene, sa Anita Svanes fra Harald A. Møller AS da vi omtalte saken i fjor.
Det har resultert i at et privat selskap ved navnet Klagehjelp AS har tatt på seg rollen for å samle Norges berørte bileiere.
Villedende markedsføring
Nå reagerer Forbrukerombudet på Klagehjelps fremgangsmetode ovenfor de norske bileierne.
- Det er et stort sprik mellom det Klagehjelp gir inntrykk av at de kan gjøre for forbrukere i markedsføringen, og det som er realiteten når man leser avtalevilkårene. Dette er et grovt eksempel på villedende markedsføring, seier juridisk direktør Frode Elton Haug hos Forbrukerombudet.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger