Mer diesel og firehjulstrekk

I 2000 var det kun ni prosent av nybilkjøperne som valgte dieselmotor. I år har dieselandelen rundet 20 prosent. Samtidig blir høye firehjulstrekkere og flerbruksbiler stadig mer populære.

BREDT UTVALG: Volkswagen-konsernet har satset stort på diesel de siste årene og leverer dieselmotorer med slagvolum fra 1,2 til 5,0 liter.
BREDT UTVALG: Volkswagen-konsernet har satset stort på diesel de siste årene og leverer dieselmotorer med slagvolum fra 1,2 til 5,0 liter. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Dieselmotoren har gjennomgått en revolusjon de siste tre-fire årene og dagens dieselmotorer er både sterkere og mer drivstoffgjerrige enn sine støyende forgjengere. Dette har resultert i at mer enn 50 prosent av kundene velger dieselmotor i enkelte europeiske land.

Men det er ikke bare i Østerrike, Belgia, Frankrike og Spania at folk har oppdaget dieselmotoren. Hittil i år har 22,3 prosent av de norske nybilkundene valgt diesel. Det er en fremgang på nesten 3 prosentpoeng sammenlignet med 2002 og hele 9 prosentpoeng sammenlignet med 2001.

Samtidig velger nordmenn større motorer. Motorer med slagvolum fra 1,0 til 1,8 liter går tilbake, mens motorer med 1,9 liter slagvolum og mer går frem.

Høye firehjulstrekkere og flerbruksbiler

Stasjonsvognen er fortsatt den uten sammenligning mest populære biltypen her i landet, med drøye 36 prosent andel av nybilsalget.

Men det som er spennende, er at både stasjonsvognen, kombikupeen og sedanen trues av to relativt nye bilklasser - de høye firehjulstrekkerne og flerbruksbilene. For mens disse biltypene i 2000 hadde en markedsandel på henholdsvis 3,1 og 4,8 prosent, utgjør de i dag 9,0 og 9,8 prosent av nybilsalget. Stadig flere bilprodusenter satser på disse biltypene og vi ser derfor ikke bort i fra at utviklingen vil fortsette i tiden fremover.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer